Dodge vil innta Europa

Dodge Caliber først ut i europeisk offensiv som sikter inn på Golf-klassen "pluss".

Publisert
Sist oppdatert

For noen dager siden inviterte Dodge, det dynamiske Chrysler-datterselskapet, til pressekonferanse på begge sider av Atlanteren, i Chicago og i London. To modeller ble avduket i den hensikt å vise merkets potensielle vei fremover, én klart europeisk dimensjonert bil i lavere mellomklasse med trekk av SUV og fleksibil, samt en SUV i mellomklassen. De to konseptene skal representere merkets kjerneverdier: kraftig og modig selvhevdelse og selvtillit gjennom klare og kraftfulle linjer og lett gjenkjennelig merkeidentitet.

Kalibrering av Europa-offensiven

Chrysler-gruppen har gjort det klart at selskapet vil mer enn fordoble antallet modeller utenfor Nord-Amerika mellom 2003 og 2007, takket være Dodge-merkets ekspansjon. Det første trekket i offensiven var lanseringen av Dodge Viper SRT10 Roadster i fjor. År 2006 er utpekt til startpunkt for den seriøse satsingen.

I følge Chrysler-sjef Dieter Zetsche er det en kommersielt riktig strategi å selge Dodge-merket ved siden av de allerede etablerte merkene Chrysler og Jeep, da kunde-målgruppene er forskjellige. Strategien er også økonomisk fornuftig fordi Dodge vil kunne støtte seg til allerede eksisterende forhandlernettverk. Det europeiske nettverket er i ferd med å bli tilpasset introduksjonen av Dodge-merket.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.