Skal du selge Fiat er du åpenbart nødt til å ha stort pågangsmot. Fiat-forhandlere har nemlig usedvanlig liten tiltro til sitt eget modellprogram, som for tiden består av Punto, Stilo og Doblo. Det samme gjelder Daihatsu-, Daewoo- og Chrysler-forhandlere, som vurderer egne modellprogrammer svært lavt.
Disse fire merkene har én fellesnevner - de selger dårlig her i landet. Derfor er det kanskje mer interessant at også Mazda-, Mitsubishi- og Saab-forhandlere mangler tro på sine modellprogrammer.
I den andre enden av skalaen finner vi Audi-, Volvo- og Toyota-forhandlerne, som er storfornøyd med sine modellrekker.
Sier sannheten
Det er ikke ofte man hører en bilselger snakke negativt om sin egen modellrekke. Derfor er bransjemagasinet Bilnytts årlige bilforhandler-undersøkelse meget interessant. Bilnytt har intervjuet hele 410 bilforhandlere. Og mot løfte om full anonymitet har Bilnytt fått eiere og daglige ledere til å si sannheten om både egne produkter og bilimportørene de forholder seg til. I det første av syv spørsmål blir forhandlerne bedt om å vurdere sitt eget modellprogram på en skala fra 1 til 10, der 10 er best.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger