En bilbrann er svært dramatisk for dem som opplever det. Det kan skje plutselig under kjøring og da er det bare en ting som gjelder: Å få alle passasjerene ut av bilen og ring til brannvesenet.
Oppfatningen har vært at brann er noe som oppstår i gamle og slitne biler, men det er ikke tilfellet. Moderne biler som har mye elektronikk, mange komponenter av kunststoff og diesel-innsprøyting under høyt trykk, er utsatt.
Økte 41,8 prosent på to år
I fjor brant nesten 3.500 biler på norske veier, viser statistikken fra forsikringsselskapene. Dette er det høyeste tallet noen gang. I 2007 var antall bilbranner til sammenlikning 2.967.
Ser vi på utbetalingene etter brannene, er økningen enda tydeligere: I 2007 ble det utbetalt 154 millioner kroner etter bilbranner, i 2016 var dette økt til 196 millioner og i fjor betalte selskapene ut 278 millioner.
De to siste årene er økningen på hele 41,8 prosent.
Mange elektriske deler
Bergerud er teknisk konsulent i Norges Automobil-Forbund. Han har ingen god forklaring på hvorfor flere biler brenner.
- Vi tror det har sammenheng med at bilene får stadig flere elektriske komponenter med tilhørende kontakter eller med lekkasjer i diesel-systemer som har svært høy trykk. I tillegg har vi sett at resirkulerings-ventiler for eksosgassen har skapt problemer for enkelte bilprodusenter, sier Bergerud.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger