Volvos elektriske søstermerke Polestar har allerede lettet på sløret og vist fram sitt neste konsept, i forkant av bilutstillingen i Geneve neste uke.
Designen skiller seg drastisk fra dagens Polestar- og Volvo-modeller, og viser kanskje en ny retning for det det elektriske bilmerket, skal vi tro pressemeldingen fra selskapet.

Den gjenkjennbare grillen er byttet ut med en svært lav og sportslig front og taket har langt mer Coupé-form, ikke rent ulik både Tesla Model S og Porsche Taycan.
Konseptet har bakhengslede bakdører, rammeløse vinduer og fire sportslige stoler, noe de fleste konseptbiler later til å ha, helt til de når produksjon.

Det som derimot skiller den skarpt fra alle andre biler er mangelen av bakrute.
Her ser vi nemlig et glasstak som avsluttes bak baksetepassasjerenes hoder og en bakluke i bilens farge, nesten helt opp til taket. Den hindrer innsyn, men ikke minst utsyn bakover.
Det har man løst med tre kamerabaserte speil.

Det eneste man (med litt godvilje) kan hente frem av likheter med foregående design, er en antydning til Tors hammer-designen i frontlyktene og de skarpe linjene.
600 km rekkevidde
Precept er en stor kombi. Akelavstanden på 310 cm mer enn antyder at det blir god plass til både stort batteri og lang rekkevidde.
Designstudien forteller ingenting om batterikapasitet, drivlinje eller ytelser, men på ett av bildene ser vi gjenstående rekkevidde på 500 kilometer med 80 prosent batterikapasitet tilgjengelig. Det vil i tilfelle bety at rekkevidden ligger i Tesla-land.

Resirkulert
Naturprodukter som tre og skinn er ut. Nå skal søppeldyngene og havet renskes og gjenbrukes.
Vi ser linbaserte komposittmaterialer i interiørpaneler og seterygger, som både skal gi forbedringer i kvalitet og sparer opp mot 50 prosent i vekt og 80 prosent reduksjon i plastavfall.
Seteoverflatene er 3D-strikket av resirkulerte plastflasker. Man har til og med ungått sømmer for å slippe svinn. Hodestøttene er laget av resirkulert korkvinyl og mattene skal være laget av gjenvunnet fiskegarn.

Nærmere autonom kjøring

Den første helelektriske Volvoen
Polestar følger Tesla tett når det gjelder interiør også. Den har en 12,5 tommer stor skjerm som instrumentpanel og en 15-tommers stående berøringsskjerm som er basert på Android.
I stedet for den etterhvert velkjente grillen, finner man det produsenten kaller SmartZone. Der finner man Sikkerhetssensorer og førerassistansefunkjoner er samlet bak et transparent panel.
Disse får følge av to radarsensorer og et kamera, samt en Lidar-Pod høyt plassert på glasstaket for å scanne omgivelene ytterligere.

Dette er en teknologi som foreløpig krever roterende bokser oppå taket, men gir i det minste en pekepinn på hvordan Polestar ser for seg hvordan første generasjons system vil kunne se ut på en produkjsonsmodell.

Polestar Precept har også Polestars EyeTrack-system som via et kamera ser førerens øyebevegelser og avgjør om han er ufokusert eller trøtt. Dersom den oppdager unormal oppførsel kan den varsle med lyd eller ved å senke hastigheten.
Og navnet blir?
Det blir spennende å se om Polestar etterhvert vil forandre sin navnepolicy etterhvert som modell- og segmentutvalg utvides.
Først kommer det en SUV, og deretter vil kanskje denne sedanen dukke opp som Polestar 4, dersom man fortsetter slik man har gjort til nå.
