Og det med en batteripakke med halvparten av kapasiteten av det som sitter i den tyske produsentens flaggskip, EQS, melder blant andre Bloomberg.

Forvent lang leveringstid
Langtur
Det var i januar i år at Mercedes viste frem sedanen med navnet Mercedes Vision EQXX. Den gangen ble det annonsert at bilen skulle klare 100 mil på én lading.
Nå har produsenten gjennomført en test, som skal vise at dette er mulig.
Elbilen kjørte fra Sindelfingen, i nærheten av Stuttgart, via Sveits og Italia til kystbyen Cassis, som ligger på den franske rivieraen - en strekning på 1008 kilometer, meldte produsenten selv i forrige uke.
Kjøreturen ble gjort i det som omtales som «normal hastighet». På Autobahn skal bilen ha kjørt i en hastighet på 140 kilometer i timen. Det er en hastighet som vanligvis «sluker batteri».
Bilens forbruk er smått imponerende med 8,7 kWt på 100 km.
Av bilens konkurrenter som allerede finnes i masseproduksjon, trekker Bloomberg frem Tesla Model 3 (med bakhjulstrekk). Denne bruker 14,9 kWt på 100 km, ifølge produsenten.
Ifølge et annet nettsted, Recharge, skal Vision EQXX ha hatt 15 prosent igjen av batteriet da den kom fram til Frankrike.
For å kvalitetssikre rekkeviddetesten - og sørge for at alt gikk riktig for seg - ble ladekontakten forseglet og en representant fra det tyske testselskapet TÜV SÜD var med på turen.

Nå dominerer elbilene verden
Skal i bruk
Teknikken i denne konseptbilen er utviklet av formel 1-eksperter hos Mercedes AMG, og skal finnes i produsentens biler innen tre til fire år.
– Vi må holde følge med det som skjer på programvare og teknologifronten. Dette er noe som endres fort. Vi må være raske i vår utvikling. Mye raskere enn det vi har vært, uttaler utviklingssjef i Mercedes, Markus Schaefer ifølge Bloomberg.
Mercedes har et mål om å kun selge elbiler innen dette tiåret, og planlegger etablering av åtte batterifabrikker i samarbeid med andre partnere.