Elbil rekkevidde

Dreper angsten

Den skal klare Oslo-Trondheim og tilbake på en lading. Nå er Nio ET7 lastet på båt i Kina og på vei til Norge.

100 MIL: Ifølge våre kilder blir Nio ET7 «særdeles prisgunstig» i forhold til konkurrenter som Tesla Model S og Mercedes EQS. Bilen med det største batteriet har en rekkevidde på 100 mil i Kina. Video: Nio Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Under Nordic EV Summit i Oslo i fjor, ble Nio ET7 vist fram for første gang. Da var den bare til pynt. Den har vært i salg i Kina et års tid. Nå er et antall biler kjørt ombord på Walenius Wilhelmsens enorme bilbåt i Kina og på vei mot Europa.

- Bilene vil ankomme Norge om kort tid, bekrefter pressekontakt Asbjørn Mitusch i Nio Norge til Dinside. Noe særlig mer enn det får vi ikke ut av Nio for øyeblikket.

Med normal seilingstid fra Kina, vil bilene ankomme Europa i slutten av kommende uke.

Enorm rekkevidde

Det er knyttet stor spenning til Nio ET7. Først og fremst på grunn av at dette kan bli den første elektriske bilen i Norge med den rekkevidde på opp mot 100 mil. Dette er tall som er framkommet når bilen er testet etter den kinesiske normen for rekkevidde. Offisielle WLTP-tall ønsker Nio Norge ennå ikke å gå ut med.

PÅ BÅTEN: For noen dager siden rullet de første Nio ET7 inn på båten i Kina med kurs for Norge. I slutten av kommende uke ankommer Wallenius Wilhelmsen-båten. Foto: Nio
PÅ BÅTEN: For noen dager siden rullet de første Nio ET7 inn på båten i Kina med kurs for Norge. I slutten av kommende uke ankommer Wallenius Wilhelmsen-båten. Foto: Nio Vis mer

Standard-utgavene av bilen får batterier på 75 og 100 kWt. Det er trolig disse som kommer til Norge først. Utgaven med batteri på 150 kWt, som skal gi rekkevidden på opp mot 100 mil, kommer så vidt vi vet litt senere.

Kjører selv?

ET7 har to motorer – en foran og en bak - på til sammen 652 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 850 newtonmeter, og 0–100 kilometer i timen skal ta 3,9 sekunder.

Ifølge Nio-grunnlegger og sjef William Li, har bilen utstyr om skal gjøre den nærmest selvkjørende.

33 SENSORER: Dette er en sedan-modell på 5,10 meter, som skal konkurrere blant annet mot nye Tesla Model S. Bilen er utstyrt med 33 forskjellige sensorer og kameraer som etter hvert kan gjøre den selvkjørende, ifølge Nio. Foto: Nio
33 SENSORER: Dette er en sedan-modell på 5,10 meter, som skal konkurrere blant annet mot nye Tesla Model S. Bilen er utstyrt med 33 forskjellige sensorer og kameraer som etter hvert kan gjøre den selvkjørende, ifølge Nio. Foto: Nio Vis mer

- Bilen har totalt 33 ulike sensorer - inkludert 11 høyoppløselige kameraer, en høyoppløselig Lidar med lang rekkevidde, fem bølgeradarer, 12 ultralydsensorer og to høypresisjons-enheter for posisjonering. Dette vil gjøre at bilen etter hvert vil kunne klare de fleste oppgaver selv – alt fra kjøring på motorveier til parkeringsplasser, har Li tidligere fortalt.

Bytter batteri

Det er grunn til å framheve «etter hvert» i det Li sier. Det er nok fortsatt noen år før alt er klart, inkludert det juridiske rundt ansvarsforhold ved ulykker, for at bilen kan kjøre selv i Norge.

PRISGUNSTIG: Sammenliknet med Tesla Model S og Mercedes EQS, skal ET7 bli "særdeles prisgunstig". Foto: Nio
PRISGUNSTIG: Sammenliknet med Tesla Model S og Mercedes EQS, skal ET7 bli "særdeles prisgunstig". Foto: Nio Vis mer

En annen spesiell ting med Nios biler, er at de er bygget for å kunne bytte batterier på spesielle stasjoner. I Norge er Nio nå i ferd med å bygge opp slike stasjoner. Å bytte til et fulladet batteri, skal kunne skje på fire-fem minutter.

- Særdeles prisgunstig

Også når det gjelder prisen på bilen, holder Nio Norge kortene tett til brystet. ET7 er en sedan på godt over fem meter. Her hjemme har Nio ET7 så vidt vi kan se bare et par konkurrenter – Tesla Model S og Mercedes EQS. Dette er biler som koster fra rundt en million kroner og oppover. Det vi imidlertid har fått vite fra sikre kilder, er at ET7 kommer til å bli særdeles prisgunstig i forhold til disse.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer