Selskapet Avilo Battery Diagnostics, som blant annet har et samarbeid med Norsk Elbilforening her hjemme, har sett på forskjellen mellom elbiler som hurtiglades mye og biler som stort sett lades med ladeboks hjemme.
Målet har vært å finne ut i hvilken grad hurtiglading påvirker «helsen» til batteriet. Blant annet på grunn av test av bilene til mange av Elbilforeningen medlemmer, har selskapet nå tilstanden til et stort antall elbiler i sin database.
Kutter rekkevidden
Konklusjonen til selskapet er klar: Mye hurtiglading gir til dels kraftig reduksjon av effekten til batteriet. Rådet fra selskapets tekniske sjef er like tydelig: Bruk hurtiglading bare når det virkelig er nødvendig.

I fjor sjekket Avilo batteri-tilstanden til elbiler som hadde kjørt langt (rundt 180 000 kilometer). Her fant de at effekten til batteriet var redusert med 17 prosent i gjennomsnitt, med tilsvarende kutt i rekkevidden, sammenliknet med biler som var ladet hjemme.
Hvilke merker og modeller som taper mest, oppgir selskapet ikke.

Elbil-tabben koster deg dyrt
Minst mulig hurtiglading
Nå har selskapet studert et utvalg på 160 elbiler som er kjørt rundt 80 000 kilometer. Også her finner Avilo at effekten til batteriet reduseres ved mye bruk av hurtiglader, om enn bare med 7,5 prosent sammenliknet med biler som stort sett er ladet hjemme.
Avilos tekniske sjef, Nikolaus Mayerhofer, sier til elbil.no at det fortsatt er mange ubesvarte spørsmål rundt batterihelse.

- Vi vil fortsette å overvåke hurtiglading for å se hvordan batteriets helse påvirkes. Basert på våre målinger, analyser og observasjoner kan vi bare anbefale hurtiglading når det virkelig er nødvendig, sier Mayerhofer.
Ekstrem lynlading
Samtidig som stadig mer forskning viser at effekten til elbil-batteriet reduseres ved mye bruk av hurtiglader, annonserer flere bilprodusenter nye lynladere med ekstremt hurtig lading.

Ikke gjør sånn!
Nye Lotus Eletre har støtte for lading med 460 kilowatt (kW), opplyser fabrikken. Xpeng og Nio, skal klare lading med henholdsvis 480 og 500 kW med nye lynladere.
Vanlig hurtiglading i Norge i dag er mellom 50 og 150 kW. Fra ladeboksen hjemme, lader du vanligvis med rundt 11 kW.

Av og til er greit
Ståle Frydenlund, som er testsjef i Elbilforeningen, understreker at det ikke er noe problem med sporadisk hurtiglading på lengre turer.
- Poenget her er å ha et bevisst forhold til fordelingen mellom normal- og hurtiglading dersom du vil at bilen skal prestere best mulig, lengst mulig, sier Frydenlund.
For deg som skal kjøpe brukt elbil, vil det være nyttig å få en oversikt over hvordan tidligere eier har ladet bilen hvis det er mulig. Mange kjørte kilometer på telleren i løpet av kort tid, kan være en varsellampe.