Diesel Treatment. Bensinbooster. Diesel D-Tox. Petrol Magic. Motorrens. Super Gas Treatment. Dieselbooster.
Det finnes en enormt utvalg og de fleste bilrekvisita-forretninger selger dem. Hva er det egentlig vi snakker om?
Jo, vi snakker om små flasker med såkalte additiver, eller tilsetningsstoffer. Flaskene rommer som regel mellom 3 og 7 desiliter, koster vanligvis mellom 50 og 200 kroner og skal i henhold til produsentene helles på bilens drivstofftank. De ulike produktene lover ulike resultater, men felles for dem alle er at de lokker med effekter de fleste bileiere vil føle seg tiltrukket av (se faktaramme).
Hvorfor ikke påbudt?
Vi er alle opptatt av redusert drivstoff-forbruk. Verdens byer er opptatt av reduserte lokale utslipp fra biltrafikken. Og hele verden er opptatt av reduserte CO2-utslipp. Hvorfor har ikke myndighetene pålagt oss å bruke slike additiver for lenge siden? Vi har snakket med ekspertise hos både oljeselskaper og bilimportører.
Slik sparer du både penger og miljø ved å kjøre smart
Kan lede til problemer
- Vi er svært klar over at det finnes en rekke aktører som selger mer eller mindre gode tilsetningsstoffer til drivstoff og smøreoljer, sier Knut Skårdalsmo, produktekspert i Statoil Fuel & Retail, som kan opplyse at Statoil og andre oljeselskaper selv tilsetter additiver i sine drivstoffer.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger