Audi har hatt stor suksess med sin e-tron og Q4 e-tron i Norge.
Bilprodusenten fortsetter sin satsing på store elbiler og viste for ikke lenge siden konseptbilen til nye A6. Også den kommer til Norge som ren elbil og de skjer etter det vi vet allerede neste år. Her er det kanskje stasjonsvogn-utgaven som kommer til å gjøre størst inntrykk.
Men Audi har også en mindre elbil i sine planer.

Styr unna disse dekkene
- Vi kommer til å ha elektriske biler i alle de viktige segmentene innen 2027. Det gjelder også de små bilene, sa Audi-sjef Oliver Hoffmann nylig i et intervju med tyske Automobilwoche.
Samtidig bekreftet han at Audi ikke vil bygge noen direkte etterfølgere til de små A1 og Q2-modellene.

Liten og elektrisk
Den nye kompakte elbilen til Audi kan komme til å hete A2 e-tron og baseres på konsept-bilen A1:ME som ble lansert i Shanghai i 2020.
Den blir ikke en helt egen modell, men får samme plattform og mye av den samme teknologien som VW ID.Life, som ble vist fram på bilutstillingen i München i høst.

Utsolgt på 19 minutter!
Mens VW satser på at deres utgave skal bli en billig elektrisk småbil, vil nok Audi sørge for å opprettholde sitt gode navn og rykte i premium-segmentet. Det betyr også at prisen blir noe høyere enn de 20 000 – 25 000 euro som VW planlegger å selge sin minste elbil for.

Sportslig
Skal vi dømme etter utseendet på konseptmodellen, blir dette også en bil med et ganske sportslig preg. Det underbygges av en elektrisk motor på 231 hester. Det ser også ut til at Audi vil flytte motoren til fronten av bilen og ikke bak som på dagens VW ID.3. Det betyr i så fall at bakhjulsdrift er ut og forhjulstrekk inn. Det er positivt ikke minst for kjøring på norske vinterveier.

Årets Bil til kjempepris
Batteriet i konseptmodellen som er vist fram nå, er på 57 kWt. Det vil kunne gi en rekkevidde på rundt 40 mil på en god dag.

Om to-tre år
Datoen for når vi får se Audis lille elbil på norske veier, er usikker. Tyske medier spekulerer i at bilen kommer allerede neste år. Vi tror det kan ta litt lengre tid. Først skal Audi lansere flere nye, store biler på det de kaller Premium Plattform Electric.
Det kan dermed drøye to-tre år før alle som ønsker seg en litt rimeligere, elektrisk Audi enn de som er i butikken i dag, får oppfylt den drømmen.