Audis lille elbil

Drømme-elbilen for folk flest?

Den siste tiden har Audi lekket bilder av sine nye, store elbiler. Fabrikken jobber imidlertid med en liten elbil for folk flest, som blir enda mer spennende.

PREMIUM: Selv om Audi nå planlegger en liten elektrisk bil, vil den være trofast mot fabrikkens mål om å bli i premiunsegmentet. Det betyr også at prisen neppe blir super-lav. Video: Audi Vis mer
Publisert

Audi har hatt stor suksess med sin e-tron og Q4 e-tron i Norge.

Bilprodusenten fortsetter sin satsing på store elbiler og viste for ikke lenge siden konseptbilen til nye A6. Også den kommer til Norge som ren elbil og de skjer etter det vi vet allerede neste år. Her er det kanskje stasjonsvogn-utgaven som kommer til å gjøre størst inntrykk.

Men Audi har også en mindre elbil i sine planer.

- Vi kommer til å ha elektriske biler i alle de viktige segmentene innen 2027. Det gjelder også de små bilene, sa Audi-sjef Oliver Hoffmann nylig i et intervju med tyske Automobilwoche.

Samtidig bekreftet han at Audi ikke vil bygge noen direkte etterfølgere til de små A1 og Q2-modellene.

OM TO-TRE ÅR: Mange spekulerer i at Audi A2 e-tron kommer allerede neste år, men trolig drøyer det to-tre år. Først skal Audi lansere en elektrisk A6 og A6 Avant. Foto: Audi
OM TO-TRE ÅR: Mange spekulerer i at Audi A2 e-tron kommer allerede neste år, men trolig drøyer det to-tre år. Først skal Audi lansere en elektrisk A6 og A6 Avant. Foto: Audi Vis mer

Liten og elektrisk

Den nye kompakte elbilen til Audi kan komme til å hete A2 e-tron og baseres på konsept-bilen A1:ME som ble lansert i Shanghai i 2020.

Den blir ikke en helt egen modell, men får samme plattform og mye av den samme teknologien som VW ID.Life, som ble vist fram på bilutstillingen i München i høst.

Mens VW satser på at deres utgave skal bli en billig elektrisk småbil, vil nok Audi sørge for å opprettholde sitt gode navn og rykte i premium-segmentet. Det betyr også at prisen blir noe høyere enn de 20 000 – 25 000 euro som VW planlegger å selge sin minste elbil for.

SPORTY: Hvem er det som ikke kan tenke seg en slik elektrisk bil? Vi får håpe at Audi er trofast mot linjene i denne designstudien når de er klar til å lansere sin kompakte elbil. Foto: Audi
SPORTY: Hvem er det som ikke kan tenke seg en slik elektrisk bil? Vi får håpe at Audi er trofast mot linjene i denne designstudien når de er klar til å lansere sin kompakte elbil. Foto: Audi Vis mer

Sportslig

Skal vi dømme etter utseendet på konseptmodellen, blir dette også en bil med et ganske sportslig preg. Det underbygges av en elektrisk motor på 231 hester. Det ser også ut til at Audi vil flytte motoren til fronten av bilen og ikke bak som på dagens VW ID.3. Det betyr i så fall at bakhjulsdrift er ut og forhjulstrekk inn. Det er positivt ikke minst for kjøring på norske vinterveier.

Batteriet i konseptmodellen som er vist fram nå, er på 57 kWt. Det vil kunne gi en rekkevidde på rundt 40 mil på en god dag.

SAMME PLATFORM: Audi A2 e-tron vil ganske sikkert bli bygget på den samme plattformen som VWs nye, lille elbil ID.life. Det kan betyr forhjulstrekk, et batteri på 57 kWt og forhjulstrekk. Foto: VW
SAMME PLATFORM: Audi A2 e-tron vil ganske sikkert bli bygget på den samme plattformen som VWs nye, lille elbil ID.life. Det kan betyr forhjulstrekk, et batteri på 57 kWt og forhjulstrekk. Foto: VW Vis mer

Om to-tre år

Datoen for når vi får se Audis lille elbil på norske veier, er usikker. Tyske medier spekulerer i at bilen kommer allerede neste år. Vi tror det kan ta litt lengre tid. Først skal Audi lansere flere nye, store biler på det de kaller Premium Plattform Electric.

Det kan dermed drøye to-tre år før alle som ønsker seg en litt rimeligere, elektrisk Audi enn de som er i butikken i dag, får oppfylt den drømmen.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer