Drømme-GT fra Mercedes

Spekket med luksus og teknikk, er den her. Bilen som bør gi BMW, Jaguar og Bentley skjelv i knærne. Det er tid for nye Mercedes CL.

Publisert
Sist oppdatert

Mercedes CL-klasse er blant de ypperste statussymbolene man får kjøpt i bilverdenen i dag. Nåværende CL vakte stor oppsikt da den kom på markedet i 1999. Designen var tidløs og klassisk, men likevel langt fra anonym. I ettertid har det vist seg at bilen har tålt tidens tann utrolig godt. Med den nye S-klassens introduksjon i fjor, var det likevel på tide med et modellskifte. I disse dager slippes de første offisielle bildene og tekniske dataene for Mercedes� nye flaggskip.

Stor og lekker

Linjene er klart inspirert av den nye S-klassen, men også firedørskupéen CLS lar seg etter vår mening identifisere i det linjelekre karosseriet. CL har blitt enda større og måler nå hele 506 cm i lengden, 187 cm i bredden og 142 cm i høyden. Dette betyr bedre plass for alle fire reisende i tillegg til et større bagasjerom. For øvrig er interiøret veldig likt det vi finner i S-klasse med blant annet den store midtmonterte skjermen på toppen av midtkonsollen. Ved å bruke et hjul som sitter mellom setene, kan man navigere mellom menyene og styre de viktigste systemene herfra.

Teknisk vidunder

Mercedes har puttet alt de har av teknikk og elektronikk ned i nye CL-klasse. Vi kjenner igjen mye fra S-klasse, for eksempel Pre-Safe og Active Body Controll (ABC). Pre-Safe oppdager om bilen er i ferd med å krasje og forbereder bilen og føreren på smellet ved blant annet å optimalisere sittestillingen og lukke bilens vinduer. I tillegg �ser� den om man er i ferd med å kjøre inn i noe foran, og klargjør bremsene for maksimal effekt når føreren tråkker pedalen inn. Hvis sjåføren likevel ikke skulle rekke det, gjør bilen det selv med omtrent førti prosent av maksimal bremsekraft for å redusere hastigheten. ABC sørger for at chassiset hele tiden er optimalt innstilt for kjøresituasjonen. Sensorer leser av g-krefter og stiver opp støtdemperne når det er nødvendig. Det betyr minimalt med krenging selv når bilen presses til det maksimale under rask svingkjøring og hard oppbremsing. I følge Mercedes skal ABC også sørge for ytterligere forbedret fjæringskomfort.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer