Drømmebil blir bedre

Porsche forbedrer Cayman på en rekke viktige punkter. Blant annet får den mer effekt og mye lavere forbruk og utslipp.

Drømmebil blir bedre
Publisert
Sist oppdatert

JEREZ (DinSide Motor): Porsche Cayman er den eneste ”supersportsbilen” med midtmontert motor og en prislapp som ikke er helt hinsides. Vi mener ikke ukritisk at en liten tass av en toseter til én million kroner nødvendigvis er et varp, men sammenlignet med hva du må ut med for andre, mer fullblods superbiler, er dette bortimot et kupp. Den midtmotorsammenskrudde Cayman tilbyr kjøreglede på god høyde med biler som koster både to, tre og firegangeren. For eksempel kan vi sammenligne med Porsche Carrera GT, som er en fantastisk bil, men som dessverre koster femgangeren av hva en Cayman koster.

Midtmotor

Porsche er nok mest kjent for rumperacerne 911, men midtmotor er en sentral del av Porsche-historien. Den aller første bilen som bar Porsche-navnet var 356 nummer 1. Etter dette eksperimenterte Porsche med både midtmotor i racing og hekkmotor til gatebruk. I racingsammenheng snakker vi om Porsche 550 Le Mans Coupe og Porsche 904. Ferdinand Porsche står også bak biler som Auto Union Grand Prix med en 4,4-liters V16, med den gang på 30-tallet, vanvittige 295 hestekrefter. I 1947 bygde Ferry Porsche, Ferdinands sønn, Porsche Type 360 Cisitalia Grand Prix utstyrt med kompressorladet boksertolver og firehjulstrekk. Alle disse racingbilene hadde motoren i midten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer