For noen uker siden skrev vi om det lille Trondheims-firmaet med den store drømmen, om å bygge en norsk luksus-elbil med rekkevidde på 1.000 kilometer, firehjulstrekk og krefter nok til å gjøre 0-100 km/t på to sekunder.
Nå letter grunnlegger Espen Kvalvik litt på sløret. Sammen med sjefingeniør Jason Martin og CFO Theodore Pender forteller de mer om planene for elbilen Reverie..

Elbil: Så mye sparer du i året
2.000 på venteliste
- Det hele startet som et skole-prosjekt, for å finne ut hvordan kalde Norge kan være verdens ledende på elektriske biler, uten selv å ha en bilprodusent. Det har vært noen forsøk og vi studerte hvorfor disse feilet. I tillegg har vi sett på hva som mangler for at dagens elbiler skal tilfredsstille alles behov. Vi så en mulighet og Fresco Motors ble født, forteller Espen Kvalvik til Dinside.
Til nå er det ikke mye som har lekket ut om bilen de planlegger å bygge, men til tross for det har 2.000 potensielle kjøpere allerede reservert bil, via Fresco Motors hjemmeside, ifølge Theodore Pender.
De fleste av disse kommer fra Norge, med USA og Tyskland på de neste plassene.

Drøm eller virkelighet?
Mange har spurt seg om hvor realistisk det er at den norske elbilen vil se dagens lys. Til dette sier Theodore Pender følgende:
- Det er først og fremst et spørsmål om å skaffe finansiering til prosjektet. Det er vi i gang med nå. Vi vet at ingenting i denne bransjen er billig, og vi har en tanke om hvor mye dette vil koste. Men vi skal ikke kjøpe store kontorbygninger, fabrikklokaler i milliardklassen eller leie inn hundrevis av ingeniører og markedsføringsfolk i oppstarten. Vi er faktisk imponert over den interessen vi har hatt fra potensielle investorer, sier Pender.
Han påstår at han allerede har folkene og samarbeidspartnerne som skal til, for å få drømmen om den norske elbilen til å gå i oppfyllelse.

Bygges i utlandet
Selv om hovedkontoret til Fresco Motors vil bli værende i Trondheim, er det ikke planer om å produsere bilen her.
- Lønnsnivået i Norge, og logistikken med å få deler til Trondheim, gjør at det blir for dyrt å bygge bilen her. Det jeg kan si er at Reverie vil bli produsert i Europa. Derimot håper vi å skape hundrevis av jobber for designere og ingeniører i Trondheim i årene framover, forteller elbil-gründeren.

Kinesisk elbil rett i butikken
- Trondheim er en liten og koselig by, der folk faktisk har råd til å skaffe seg et sted å bo. I tillegg slipper de å sitte timevis i kø for å komme seg til jobben, slik som i Los Angeles, Silikon Valley eller London, der en del av folkene i det nye teamet vårt har jobbet før. Derfor vil det også være attraktivt for nye medarbeidere med høy kompetanse å jobbe hos oss, tror Kvalvik.

Elbiler bulker mest
Rekkevidde: 1.000 km
Når det gjelder selve bilen, teknologien og samarbeids-partnerne ønsker ikke teknisk sjef Jason Pender å avsløre så mye foreløpig. Ambisjonen er imidlertid å bygge en bil som ikke har noen kompromisser når det gjelder ytelser.
- Rekkevidde er det aller viktigste når det gjelder elektriske biler. Målet vårt er å kunne kjøre 1.000 kilometer på én lading. Bilen skal også kunne lades raskere enn noen av de elbilene som er på markedet i dag. Vi ønsker ikke at noen skal la være å kjøpe en elbil på grunn av rekkeviddeangst. En utgave med et mindre batteri, for dem som ikke trenger den lengste rekkevidden, er også på planen, sier den tekniske sjefen.

Ferdig bil om fire år
Han håper å kunne ha klar en prototype av bilen i 2021 eller 2022. Målet er at de første kundene skal få bilen sin i 2023 eller 2024.
- Norge er vårt hjemmemarked og er verdens viktigste elbilmarked akkurat nå. Vi vet at dersom vi kan bygge en bil som gjør det bra her, så har vi en bil som kan gjøre det bra over alt ellers i verden også.
Tekniske data Fresco Motors Reverie
Lengde: | 4,81 m |
Bredde: | 2,22 m |
Høyde: | 1,40 m |
Akselavstand: | 2,74 m |
Motor: | Elektrisk AC induksjon |
Batteri: | Lithium-ion |
Rekkevidde: | 1.000 km |
Toppfart: | 300 km/t |
Akselerasjon 0-100 km/t: | 2 sek. |
CO2-utslipp: | 0 g/km |
Drivhjul: | 4 WD |
Pris: | Ukjent |
Foreløpige data, oppgitt av Fresco Motors.
