Drømmesykkelen er blitt 40.000 kroner billigere

Avgiftene på MC er blitt lavere.

BILLIGERE: Du sparer hele 40.000 kroner på den seksylindrede BMW K1600 GT, forteller Magne Eriksen fra BMW Norge. Den gikk ned fra 340.000 til 297.000 kroner etter avgiftsomleggingen. Dette er en voldsomt komfortabel sportstouringmaskin med 160 hester og med alt utstyr det er mulig å få tak i i dag. Det er blant annet elektrisk justerbar fjæring, antispinn, ABS, radio med blåtannskommunikasjon med passasjeren, navigasjon med skjerm i dashbordet og veiledning i hjelmen, elektrisk justerbar solskjerm, oppvarmet sete og håndtak osv.  Foto: RUNE M. NESHEIM
BILLIGERE: Du sparer hele 40.000 kroner på den seksylindrede BMW K1600 GT, forteller Magne Eriksen fra BMW Norge. Den gikk ned fra 340.000 til 297.000 kroner etter avgiftsomleggingen. Dette er en voldsomt komfortabel sportstouringmaskin med 160 hester og med alt utstyr det er mulig å få tak i i dag. Det er blant annet elektrisk justerbar fjæring, antispinn, ABS, radio med blåtannskommunikasjon med passasjeren, navigasjon med skjerm i dashbordet og veiledning i hjelmen, elektrisk justerbar solskjerm, oppvarmet sete og håndtak osv. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det koker på MC-Messa på Lillestrøm i år. Den går av stabelen denne helga.

Engangsavgiften på motorsykler gikk ned ved nyttår. Sammen med en drømmesommer i fjor har det gjort mange importører allerede er utsolgt på de mest populære modellene.

- Vi skulle gjerne hatt mer å selge, men mange av modellene får vi ikke igjen før i juni, forteller Bjørn Erik Brekke hos Speed Motorcenter i Sandefjord. De selger blant annet Yamaha motorsykler.

Slik var Oslo Motorshow.

Avgiftene bør bli ennå lavere

Norsk Motorcykkel Union er en aktør som har jobbet svært lenge og målrettet for å forsøke å få ned de høye engangsavgiftene for motorsykler.

- Vi har ingenting i mot å betale avgifter, men de har vært uforholdsmessig høye i forhold til en bil. For det første står en motorsykkel halve året, for det andre bidrar den til minimal slitasje og den er miljøvennelig. Hittil har avgiftene for motorsykkel vært høyere enn for bil. Det har vi forsøkt å endre, og endelig skjedde det i år, sier generalsekretær Morten Hansen.

Sjekk ut Vespas nye modeller.

- Fremskrittspartiet har vært det eneste partiet som har lovet å senke denne avgiften. Da de kom i regjering, holdt de det de lovet. Det er hyggelig. Men vi er ikke i mål ennå, mener Hansen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer