Det er tid for vinterdekk og en tur i garasjen avslører at det fortsatt er bra med mønster og pigger igjen i dekkene du kjørte på i fjor. Minstekravet for et vinterdekk er som de fleste vet tre millimeter på det mest slitte stedet på dekket. Det er ingen krev om pigger, så om det er borte noen her og der spiller kanskje ikke så stor rolle. Tror du.
I årets store vinterdekktest, i regi av Elbil24 og Dagbladet, har vi tatt med to slitte dekk for å se om de dekkene du har i garasjen virkelig er klar for en ny sesong på tøft, norsk vinterføre. Det ene dekket er et åtte år gammel Continental VikingContact piggfritt dekk som fortsatt har halvparten av mønsteret igjen. Det andre er et Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk som vi hadde kjørt på i fire sesonger og som også hadde 4-5 millimeter mønster igjen. Begge er såkalte «premium-dekk» i øverste prisklasse.
Dårlig på is
Begge har dessuten mønster langt innenfor det lovlige. Likevel ga resultatene oss en stygg overraskelse.

På is, som er det klart vanskeligste og farligste føret vinterstid, er det kanskje det slitte piggdekket som overrasker oss mest. Etter å ha kjørt dekkene i flere test-disipliner, konkluderer testsjef Jukka Antilla i UTAC Ivalo (tidligere TesatWorld) med følgende:
- Pigg-utstikket på de brukte dekkene er redusert til 0,6 millimeter, mot 1,1 millimeter på de nye Nokian-dekkene i testen. Det gjør at grepet på is er blitt klart dårligere. Bremselengden fra 50 km/t på is målte vi til 30,8 meter med det nye Nokian-dekket og hele 52,7 med det brukte.

Dreper rekkevidden - derfor bør du styre unna
Sjekk bremselengden
På snø, hvor mønsterdybden i dekket har stor betydning, er de slitte piggdekkene like dårlige som de nye billig-dekkene i testen. Totalt sett er disse dekkene såpass dårlig at vi ikke ville satt dem på bilen for en ny, tøff vintersesong.
Når det gjelder de slitte piggfrie Continental-dekkene, er situasjonen på is omtrent den samme. Det beste nye dekket, som var Kumho Winter Craft, hadde en bremselengde på 43,5 meter på is. Det slitte dekket toppet ikke før på 64,1 meter. Også framkommeligheten på is viser at forskjellen til et nytt dekk er svært stor.

På snø føles ikke dekket like skummelt å kjøre på, selv om det totalt sett er like dårlig som det billigste og dårligste nye dekket i testen.
Skummelt vinterføre
Det er med andre ord først og fremst på is at de slitte dekkene er betydelig dårligere enn nye. Men det er også det som er det mest krevende føret vinterstid. Områder med is på veien kan plutselig dukke opp der uerfarne sjåfører minst venter det. Det er ofte midt i en rundt kjøring eller foran et kryss der kjørebanen er blitt polert av mange oppbremsinger. Eller plutselig i bunnen av en bakke, der tåke eller fuktighet har frosset til is på en vei som ellers har bar asfalt.

Smalere dekk kan være smartest
Vårt tips er at du tenker deg om minst et par ganger før du setter et godt slitt vinterdekk på bilen din for å møte det som er de vanskeligste kjøreforholdene en bilist kan møte: Vekslende norsk vinterføre, men snø, is og noen våte flekker asfalt innimellom.
Bremsing på is med piggdekk
Bremsing på is - piggdekk | Bremsestrekning fra 50 km/t |
Beste nye dekk | 29,5 m. |
Verste nye dekk | 51,8 m. |
Slitt (4-5 mm) piggdekk | 52,7 m. |
Elbil24/Dagbladets store vinterdekktest
Bremsing på is - piggfrie dekk
Bremsing på is - piggfritt | Bremsestrekning fra 50 km/t |
Beste nye dekk | 43,5 m. |
Verste nye dekk | 60,0 m. |
Slitt (4 mm) piggfritt | 65,1 m. |
Elbil24/Dagbladets store vinterdekktest