Droppes

På grunn av økte avgifter, dropper Toyota denne modellen fra det norske markedet.

ENDELIG ELEGANT: Nye Toyota Prius har siden den ble lansert i 1997 hatt et ganske spesielt utseende. Nå får den et elegant utseende, men til Norge kommer den ikke. Foto: Toyota
ENDELIG ELEGANT: Nye Toyota Prius har siden den ble lansert i 1997 hatt et ganske spesielt utseende. Nå får den et elegant utseende, men til Norge kommer den ikke. Foto: Toyota Vis mer
Publisert

Helt siden den kom til Norge i 2001, har Toyota Prius vært en av de mest ikoniske miljøbilene her hjemme. Hybridsystemet, som kombinerer bensinmotoren med en elektrisk motor, ga kutt i forbruket og CO₂-utslippene. Mange av verdens bilprodusenter har seinere adoptert hybrid-teknologien.

Neste år er det klart for femte generasjon Prius Hybrid. Endelig har den fått det elegante utseendet den fortjener, men til Norge kommer den ikke. Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, forklarer hvorfor:

FOR DYR: Fra nyttår kutter norske myndigheter avgiftsfordelen som ladbare hybrider har hatt. Det gjør nye Toyota Prius så dyr at den bli usalgbar i Norge. Foto: Toyota
FOR DYR: Fra nyttår kutter norske myndigheter avgiftsfordelen som ladbare hybrider har hatt. Det gjør nye Toyota Prius så dyr at den bli usalgbar i Norge. Foto: Toyota Vis mer

- Til Europa kommer Prius bare som ladbar hybrid. Det skjer samtidig som norske myndigheter fra nyttår kutter den avgiftsfordelen som ladbare hybrider har hatt. Det betyr igjen at nye Prius rett og slett blir for dyr, sier Olsen.

Han tror andre biler fra Toyota kan ta plassen som Prius har i dag:

Blir for dyr

- Vi får blant annet en ny C-HR neste år, også som ladbar hybrid. Dette er en kompakt SUV som vi tror kommer til å bli attraktiv for de kundene som ellers ville ha valgt Prius, sier Olsen.

I tillegg til et helt nytt utseende, får nye Prius en bensinmotor som øker effekten fra 122 til 223 hester og et batteri som øker fra 8,8 til 13,6 kilowatt timer. Toyota har så langt ikke offentliggjort den elektriske rekkevidda, men den øker trolig fra 55 kilometer i dag til i underkant av 100 kilometer.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer