Det burde ikke komme som noen overraskelse at AMG gjentok suksessen fra forrige generasjon GLA.
Før noen av oss i det hele tatt har sett Mercedes' minste SUV på norsk jord, melder allerede AMG om den perfekte vinterbilen, nemlig den tøffeste varianten GLA 45 4Matic+.

Det viktigste først. Motoren ble bygget helt ny for den nye A 45 og A45 S. Den har fått et helt nytt produksjonsbånd i AMG sitt hovedkvarter Affalterbach, og det er fortsatt én mann som bygger motoren fra bunn og signerer den.

TEST: - Fytti katta
Du får GLA 45 i de to variantene 45 og 45 S. Det er effekten og utstyrsgraden som er forskjellig. Den svakeste yter 387 hester og 480 Nm, mens den sprekeste gir 421 og 500. Det betyr at den fortsatt er verdens sterkeste firesylindrede toliter i serieproduksjon.
Det er greit å ta med seg firesylindrede, for om Koenigsegg Gemera skulle komme i serieproduksjon, har den en tresylindret toliter med elektromagnetiske ventiler på hele 600 hester!!!

Dreiemomentet hos AMG hentes høyt oppe i turtallsregisteret så dette er en bil som liker høyt turtall.
Dobbeltclutch-girkassa er også helt ny med A og GLA og har 8 trinn. kombinasjonen gir en akselerasjon fra stille til 100 km/t på 4,3 sekunder for S. Lillebror bruker bare et tidel mer. Toppfarten for 45 er 250 kilometer i timen. S skyver faktisk på til 270.
I tillegg til Launch Control og lynraske girskift i kjøreprogrammet Race, clutcher den ut for å spare bensin i Eco, samtidig som motoren har Start og stoppfunkjsjon.

Firehjulstrekksystemet skal også ha blitt kraftig forbedret, først og fremst for kjøregledens del. Hemmeligheten er den nye bakakselen med to clutcher som lynraskt kan distribuere kraft mellom akslene og mellom bakre hjulpar, takket være elektromagnetisk styring.

Kan bli fulltreffer
Det gjør bilen ekstremt potent og gøyal å kjøre, noe vi selv har erfart på A 45 S allerede.
Bilen har en haug med innstillinger utover de ordinære kjøreprogrammene, så selv om bilen ser litt ut som en kraftig hevet bolle, er det potente saker som skjer bak AMG-grillen med de stående rillene.

Du kan velge justerbare dempere, velge mellom 4-stemplede monoblokk frontcallipere og 330 store skiver eller 6-stemplede kalippere med 360 millimeter skiver. Styringen har selvfølgelig sport- og komfortstyring og skal være innfestet på en slik måte at den skal gi bedre feedback til sjåføren, noe AMG generelt har slitt med.
Hjuloppheng og karosseri har fått ekstra forsterkninger og stag for at bilen fortsatt skal være stø som en klippe når den nærmer seg 300 kilometer i timen, og ikke minst hvis noen skulle finne på å ta med seg den lille kompakt-SUV-en ut på en bane.

Da A-klasse kom hadde den alt det nyeste innen elektronikk når det gjelder sikkerhet og underholdning. Det finner du her også.

Men kjøpere av denne bilen er kanskje mer interessert i at 10 eikede standard 19-tommers felger kan byttes ut mot 5-eikede 20-tommere og faktisk 21-tommere også, at du kan velge sort blank istedenfor blank sølv detaljer, at S-modellen har fire 90 mm enderør isteden for 82, at du kan krysse av for sportseksos og Track Pace som tracker banekjøringen og sammenligner deg med andre biler, og at du kan velge ekstra hekkspoiler slik at ingen skal være i tvil om at du har kjøpt den feteste versjonen.

AMG har tradisjon for gule detaljer innvendig de siste årene og det forsetter her også. Dette kan de virkelig.
Nappa-rattet med programmerbare hurtigvalgknapper er standard i S-modellen.
Prisen er alerede klar for GLA 45. 876.000 kroner før du har fått lagt på utstyret du vil ha. Med andre ord: Regn med over millionen.
