– Vi kommer nok til å ha nok å jobbe med de neste 25 årene også. Vi er ikke fornøyde før all transport er elektrisk, og selv når vi har lykkes med dét vil det fortsatt være behov for en organisasjon som støtter og hjelper folk i deres transporthverdag.
Det sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside. I november feiret Elbilforeningen 25 år. 25 år med kamp for elektrisk mobilitet i Norge.
De har vokst til å bli en vesentlig maktfaktor i norsk samferdselspolitikk, og med 35 ansatte og cirka 80 000 medlemmer en konkurrent av NAF.

– 90 prosent elbiler neste år
Mot målet!
I Nasjonal Transportplan har politikerne bestemt at det kun skal selges nullutslippsbiler (nye personbiler og lette varebiler) fra og med 2025. Det er et mål de færreste trodde var mulig for bare få år siden.
Nå er vi imidlertid på full fart mot det elbildominerte samfunnet. De siste månedene har elbilandelen av nybilsalget vært på godt over 50 prosent (november var femte måned med over 50% i 2020).

Og i oktober varslet en av Norges største bilimportører at de tror på en ekstremandel på 90 prosent elbiler allerede i 2021 - altså fra januar av! Samtidig tror de på fullt elbilsalg to år før politikernes mål.
Men dette er kanskje det viktigste Elbilforeningen jobber og har jobbet med. Som de sier det så pent selv: «Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø».

Juryen har talt: Dette er årets bil!
– Mer å gjøre
Så hva skal Christina Bu og co ta seg til i 2025, når hovedmålet trolig er nådd? De som hadde håpet å slippe åsynet av elbil-forkjemperne må nok tro om igjen.
– Folk kommer til å ha spørsmål om lading etter 2025 også, forteller Bu.
Hun mener folk fortsatt bil ha behov for veiledning om hvordan en elbil fungerer. Men de vil også fortsette å presse på politisk.

Ikke nok ennå
For selv med 100 prosent elbiler i nybilsalget mener de det er langt igjen, siden det fortsatt ikke mer enn om lag ti prosent av personbilene på veien som faktisk er elektriske.
– En av de viktigste sakene vi jobber med er bedre ladeinfrastruktur, og det kommer det nok dessverre fortsatt til å være behov for i mange år framover.
– Vi står dessuten foran en rasende utvikling på transportområdet i årene framover, med elektrifisering, digitalisering, nye mobilitetsløsninger også videre. Dette gjør at det bare vil bli et større behov for en organisasjon som kan veilede og bistå forbrukerne framover, forklarer Christina Bu.