Dette gjør Norsk elbilforening etter at målet er nådd

Du blir ikke kvitt dem

Hva skjer i 2025 når Elbilforeningen får det som de vil og Norge kun selger nullutslippsbiler?

SKAL INGEN STEDER: Norsk elbilforening har som ikonet Tesla Model X og de andre elbilene kommet for å bli i Norge - i alle fall om vi skal tro ambisjonene til Elbilforeningen framover. llustrasjonsfoto: Wikimedia
SKAL INGEN STEDER: Norsk elbilforening har som ikonet Tesla Model X og de andre elbilene kommet for å bli i Norge - i alle fall om vi skal tro ambisjonene til Elbilforeningen framover. llustrasjonsfoto: Wikimedia Vis mer
Publisert

– Vi kommer nok til å ha nok å jobbe med de neste 25 årene også. Vi er ikke fornøyde før all transport er elektrisk, og selv når vi har lykkes med dét vil det fortsatt være behov for en organisasjon som støtter og hjelper folk i deres transporthverdag.

Det sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside. I november feiret Elbilforeningen 25 år. 25 år med kamp for elektrisk mobilitet i Norge.

De har vokst til å bli en vesentlig maktfaktor i norsk samferdselspolitikk, og med 35 ansatte og cirka 80 000 medlemmer en konkurrent av NAF.

Mot målet!

I Nasjonal Transportplan har politikerne bestemt at det kun skal selges nullutslippsbiler (nye personbiler og lette varebiler) fra og med 2025. Det er et mål de færreste trodde var mulig for bare få år siden.

Nå er vi imidlertid på full fart mot det elbildominerte samfunnet. De siste månedene har elbilandelen av nybilsalget vært på godt over 50 prosent (november var femte måned med over 50% i 2020).

JUBILEUM: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening var med på å markere Nissan Leaf nummer 500 000 på verdensbasis i september. Foto: Øystein B. Fossum
JUBILEUM: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening var med på å markere Nissan Leaf nummer 500 000 på verdensbasis i september. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Og i oktober varslet en av Norges største bilimportører at de tror på en ekstremandel på 90 prosent elbiler allerede i 2021 - altså fra januar av! Samtidig tror de på fullt elbilsalg to år før politikernes mål.

Men dette er kanskje det viktigste Elbilforeningen jobber og har jobbet med. Som de sier det så pent selv: «Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon som fremmer elektrisk mobilitet til beste for klima og miljø».

– Mer å gjøre

Så hva skal Christina Bu og co ta seg til i 2025, når hovedmålet trolig er nådd? De som hadde håpet å slippe åsynet av elbil-forkjemperne må nok tro om igjen.

– Folk kommer til å ha spørsmål om lading etter 2025 også, forteller Bu.

Hun mener folk fortsatt bil ha behov for veiledning om hvordan en elbil fungerer. Men de vil også fortsette å presse på politisk.

JUBILEUM: Norsk elbilforening feirer 25 år. I den anledning har de gitt ut boka «Et norsk eventyr». Foto: Øystein B. Fossum
JUBILEUM: Norsk elbilforening feirer 25 år. I den anledning har de gitt ut boka «Et norsk eventyr». Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Ikke nok ennå

For selv med 100 prosent elbiler i nybilsalget mener de det er langt igjen, siden det fortsatt ikke mer enn om lag ti prosent av personbilene på veien som faktisk er elektriske.

– En av de viktigste sakene vi jobber med er bedre ladeinfrastruktur, og det kommer det nok dessverre fortsatt til å være behov for i mange år framover.

– Vi står dessuten foran en rasende utvikling på transportområdet i årene framover, med elektrifisering, digitalisering, nye mobilitetsløsninger også videre. Dette gjør at det bare vil bli et større behov for en organisasjon som kan veilede og bistå forbrukerne framover, forklarer Christina Bu.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer