Årets bil 2021

Du kan stemme frem årets bil

32 kandidater, derav 14 elbiler og 10 ladbare. Nå kan du stemme på DINE favoritter!

ÅRETS BIL: Dette er de nominerte til årets bil 2021. Klipp: Embla Hjort-Larsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kåring av Årets bil har lange tradisjoner i Dagbladet/Dinside, og nå trenger vi din hjelp til å kåre «Folkets favoritt». Vinneren av denne prisen offentliggjøres 19. november.

Oppdatert 09.36: Etter tre timer er det uhyre jevnt i toppen! Bare 13 stemmer skiller første- og fjerdeplassen i skrivende stund.

Avstemningsboksen finner du nederst!

Kriterier Årets bil 2021

  • Nye biler i det norske markedet
  • Ikke facelift og nye motorvarianter med unntak av elektrisk
  • Må være tilgjengelig for prøvekjøring høsten 2020
  • Må inneha et bredt spekter av egenskaper
  • Dette vektlegges: Miljøegenskaper, passiv og aktiv sikkerhet, pris, økonomi, pålitelighet, kjøreegenskaper, praktisk bruk, design, komfort og leseravstemning

2020 skulle blir elbilens år, men bilprodusentene snublet allerede på startstreken på grunn av coronakrisen. Bilfabrikkene stengte ned en etter en og samtidig ble det en uro blant nybilkjøperne - om man fortsatt ville ha en jobb å gå til.

Det resulterte i en lunken vår og mange utsettelser på bilmodeller som var annonsert tidlig i år, men som først begynner å synes i registeringsstatistikken til neste år.

Løsnet

I mellomtiden har bilforhandlerne solgt rekordmange bruktbiler. Nybilsalget har imidlertid tatt seg opp igjen og i september satte vi en ny elbil-rekord. Aldri før har andelen av elektriske biler vært høyere i Norge.

De strenge utslippskravene i Europa gir svært tydelige utslag på listen over kandidatene til Årets bil 2021 også. Av 32 finalister kan 14 fås elektrisk, ytterligere 10 kan fås som ladbare hybrider og det er 5 hybridversjoner. Kun 3 biler er altså ikke elektrifiserte.

Under ser du hvilke biler du kan stemme på til «Folkets favoritt», og som et viktig element i det som til slutt skal bli «Årets bil 2021». For ordens skyld er bilene sortert alfabetisk.

PS: Du finner altså avstemningsboksen etter presentsjonen av alle kandidatene. Vi har laget videotester av flere av bilene. Klikk på videoene for å se de du er mer nysgjerrig på.

1: Aston Martin DBX

NYTT: Aston Martin har aldri laget SUV før. Foto: Aston Martin
NYTT: Aston Martin har aldri laget SUV før. Foto: Aston Martin Vis mer

For første gang i historien lanserer Aston Martin en SUV. Og selvsagt er den supersportslig, på linje med det man kan forvente i konkurranse med andre sporty brands. Hjertet er en 4-liters twinturbo V8 på 550 hester som selvfølgelig drar på alle fire. 19 cm bakkeklaring gir terrengegenskaper, selv om 0-100 på 4,5 og toppfart på 291 km/t trolig er mer interessant. Pris fra: 2.950.000 kroner.

Les mer her

2: BMW 2-serie Gran Coupe

TØFF: Sjekk test av BMW M235i xDrive her. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

En helt ny modell for BMW, en sporty sedan, bygget på den nye forhjulsdrevne og mer plasseffektive plattformen til 1-serie. Tilgjengelig med to bensinmotorer (140 og 306 hk) og tre dieselmotorer (116, 150 og 190 hk), hvorav to modeller med xDrive-firehjulsdrift. Steptronic automatgir er også tilgjengelig på modellene hvor det ikke er standard. Pris fra 410.300 kroner.

Les mer her

3: BMW iX3 - Elektrisk

ELEKTRISK: BMW iX3. Foto: BMW
ELEKTRISK: BMW iX3. Foto: BMW Vis mer

BMWs første familiebil er en elektrifisert utgave av dagens X3. Den blir romsligere enn den ladbare storselgeren av X3, med blant annet 510 liters bagasjerom. Oppgitt rekkevidde er 45,9 mil og den tar imot 150 kW hurtiglading og har 11 kW ombordlader. Den drives av en elektrisk motor på 285 hester. Prisen fra 572.000 kroner.

Les mer her

4: BMW 4-serie - Mildhybrid

STØRRE: Alt blir større i BMW 4-serie. Her M4-versjonen. Foto: BMW
STØRRE: Alt blir større i BMW 4-serie. Her M4-versjonen. Foto: BMW Vis mer

Den deler fortsatt det aller meste fra den eksisterende 3-serien, men blir markant annerledes på grunn av en helt egen, og meget omtalt front. Den er blitt markant større og nærmer seg 8-serien i størrelse. Den lanseres med M440i, en herlig 3-liters sekser på 374 hk og 420d, den 2-liter diesel på 190 hk. Begge som xDrive med automat. Senere kommer verstingen M4. Pris fra 600.300 kroner.

Les mer her

5: Citroen ë-C4 - Elektrisk

FØRSTE ELEKTRISKE: Citroën ë-C4. Foto: AP Photo/Michel Euler
FØRSTE ELEKTRISKE: Citroën ë-C4. Foto: AP Photo/Michel Euler Vis mer

Deres første elektriske bil er en Crossover i C-sementet. Patentert dempersystem, advanced komfort-seter og god støydemping sikrer trolig best komfort i klassen. Med 380 liters bagasjerom, 35 mils rekkevidde og hurtiglading på 100 kW (ombordlader opptil 11 kW dersom du betaler ekstra), kan den bli fristende for mange. Pris fra 277.000 kroner.

Les mer her (+)

6: Ford Explorer - Ladbar

SVÆR: Ford Explorer. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

I Fords hjemland, USA, er Explorer en bestselger, og med hybrid drivlinje har den også blitt aktuell for nordmenn. Med lengde på 504 cm er det rikelig med plass - selv med alle sju setene oppslått er bagasjerommet på størrelse med det du finner i en Ford Fiesta (330 liter), der man kan øke til 635 og 2274 liter ved å slå ned de bakerste radene. 0-100 på seks sekunder fra en såpass stor og tung bil er heller ikke hverdagskost.

Les mer her

7: Ford Kuga - Ladbar

FLERE VARIANTER: Vi tester den ladbare og sprekeste utgaven. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Helt ny fra innerst til ytterst. Litt lenger, litt bredere, litt lavere. Du får den som ladbar hybrid og hybrid med bensinmotor, og diesel med mildhybrid og vanlig diesel. Effekt fra 150 til 225 hester. Alle med unntak av ladbar har 4x4. Den har et 14,4 kW stort batteri med 56 km rekkevidde. Det er også den billigste. Pris fra 399.000 kroner.

Les mer her

8: Ford Puma - Mildhybrid

NY SMÅ-SUV: Ford Puma. Foto: Ford
NY SMÅ-SUV: Ford Puma. Foto: Ford Vis mer

En ny bilmodell for Ford. En kompakt SUV med barskt utseende, overraskende stor innvendig plass og mange praktiske løsninger. Den er bygget på Fiesta, men rommer fint nok voksne på 180 i baksetet, samtidig som den har 456 liters bagasjerom. Den har også de sporty kjøreegenskapene derfra. Du velger mellom en 1-liters mildhybrid på 125 eller 155 hk. Pris fra 311.700 kroner.

Les mer her

9: Honda E - Elektrisk

RETRO: Elbilen til Honda. Video: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Fra starten var den ment som en retrodesign, men resultatet ble uansett noe vi ikke har sett maken til. Også innvendig skiller den seg kraftig fra mengden, med svære skjermer over hele dashbordets bredde, inkludert digitale speiler. Bare fire får plass og bagasjerommet er på 171 liter. Den fås med 136 og 155 hester og rekkevidde på 20 mil. Pris fra 266.200 kroner.

Les mer her

10: Honda Jazz - Mildhybrid

HONDA JAZZ: I utgangspunktet måler ikke bagasjerommet mer enn 298 liter, men slås setene ned åpenbares 1199 liter med plass, på flatt gulv. Video: Embla Hjort-Larsen Vis mer

Den lille plassmesteren har kommet i tredje generasjon, nå i to utgaver, en normal og en litt mer offroadpreget. Den har fortsatt sitt «magic» baksete og flate gulv. Bagasjerommet er på 298 liter. Med alt nedslått har du 1205 liter lasterom. Den drives av en mildhybrid 1,5 liter på 97 hester og har trinnløs girkasse. Pris fra 249.900 kroner.

Les mer her

11: Kia Sorento - Ladbar

NORGESAKTUELL: Kia Sorento er tilbake i fjerde generasjon og du kan velge mellom ladbar hybrid og diesel. Vi viser deg plass og seteløsninger i videoen. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Fjerde generasjon av Kias største SUV har blitt større og mer luksuriøs. Den får en stor skjerm á la Merdedes, og Kia kan lokke med sju seter på alle modeller. Den fås med en 2,2-liters diesel på 202 hk, men også både som hybrid med 1,6 bensin 230 hk, samt en ladbar med samme motor på 265 hk. Pris fra 794.900 kroner.

Les mer her

12: Land Rover Defender -Ladbar

HISTORISK: Endelig en helt ny modell av Defender. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Endelig har det kommet en arvtaker til en utdaterte Defender. Nykommeren har det stiveste karosseriet i Land Rovers historie og er den mest terrengtilpassede av alle. Den fås i kort og lang utgave med bensin og dieselmotorer fra 200 til 400 hester. Ladbar hybrid på 400 hester kommer neste år. Pris personbil fra 1 138 700 kroner.

Les mer her

13: Lexus UX300 e - Elektrisk

Elbil24 tester den nye fullelektriske Lexus UX 300e. Video: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Den første elbilen fra Lexus er bygget på eksisterende UX med hybrid drivlinje. Det vil si luksus, komfort og lavt støynivå. Batteriet på 54,3 kWt er plassert delvis under gulvet og under baksetet. 50 kW på ChaDeMo-uttak og 6,4 kW på hjemmelader. Det gir lavere bakkeklaring, høyere baksete og 47 liter større bagasjerom – 227 liter. Den har 204 hester som driver forhjulene. Prisen starter på 367.900 kroner.

Les mer her

14: Mazda MX-30 - Elektrisk

FØRSTE MED LEDNING: Mazda MX30. Foto: Davor Puklavec/PIXSELL
FØRSTE MED LEDNING: Mazda MX30. Foto: Davor Puklavec/PIXSELL Vis mer

Elbilen er en svært etterlengtet modell hos Mazda, som heller ikke har noe ladbart. Den er bygget på CX-30-plattformen men har helt egen design og løsninger, blant annet bakhengslede bakdører, som BMW i3. Batteri på 35,5 kWt gir oppgitt rekkevidde på 20 mil. Den tar 50 kW i hurtiglading og har ombordlader på 6,6 kW. Prisen starter på 249.900 kroner.

Les mer her

15: Maxus Euniq - Elektrisk

STOR MPV: Maxus satser også på personbilmarkedet. Først ute er denne 7-seteren. Foto: Maxus
STOR MPV: Maxus satser også på personbilmarkedet. Først ute er denne 7-seteren. Foto: Maxus Vis mer

Det kinesiske merket har allerede en elektrisk varebil i Norge. Euniq er derimot en helelektrisk stor flerbruksbil med plass til sju personer. Den har et batteri på 52,5 kWt og en motor på 177 hester som driver forhjulene. Oppgitt rekkevidde er opp til 32,5 mil og den tar imot 120 kW på hurtiglader. Prisen starter på 399.900 kroner.

Les mer her

16: Mercedes GLB

STORLASTER: Mercedes GLB som 7-seter. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

En helt ny klasse mellom GLA og GLC. Den har en rekke praktiske seteløsninger, som skyvbar seterad og to ekstra seter bakerst, altså en sjuseter. Man får full Mercedes-luksus innvendig, men ingen elektrifisert drivlinje. Velg mellom bensin på 1,3- og 2-liter med effekt på 163, 224 og 306 hester eller diesel på to liter med 116, 150 og 190 hester. Pris fra 599.900 kroner.

Les mer her

17: Mercedes GLS - Mildhybrid

SVÆRING: Merceses sin største SUV er blitt større og mer luksuriøs. Foto: Mercedes Benz.
SVÆRING: Merceses sin største SUV er blitt større og mer luksuriøs. Foto: Mercedes Benz. Vis mer

Selve flaggskipet, sammen med S-klasse som kommer helt ny neste år. GLS er større enn noensinne og en kjempesvær bil med tre helelektriske seterader og mulighet for å laste 2,4 kubikkmeter bagasje. Den kan bestilles med all tilgjengelig luksus. Du får 350d og 400d samt 580 og AMG 63. Sistnevnte har 612 hester. Pris fra 1.663.000 kroner

Les mer her

18: MG ZS EV - Elektrisk

DEN FØRSTE: Nordmenn har tatt godt imot Norges første kinesiske elbil. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Det britiske merket har blitt kinesisk for lenge siden og debuterer i Norge med fullelektrisk kompakt-SUV med 448 liters bagasjerom. Den har gjennomgående enkel teknikk, men er romslig. Batteriet på 44,5 kWt skal gi 25 mils rekkevidde. Den tar imot 6,6 kW med ombordlader og 80 kW på hurtiglader. Motoren på 143 hk driver forhjulene. Pris fra 230.000 kroner

Les mer her

19: Mini Cooper S E - Elektrisk

LITEN: Mini "relanseres" med elektrisk drivlinje. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Karosseriet har eksistert med diesel og bensin i flere år, men den er nå tilgjengelig med elektrisk drivlinje. Det er få utvendige endringer og den fås kun i 2-dørs utgave. Batteriet er på 28,9 kWt og gir en oppgitt elektrisk rekkevidde på 232 km. Lading kan skje med 50 kW effekt (hurtiglading) og 11 kW hjemme. En elmotor på 184 hk driver forhjulene. Pris fra 284.720 kroner.

Les mer her

20: Opel Corsa - Elektrisk

SNERTEN: Opel Corsa e. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Helt ny fra innerst til ytterst og tilgjengelig som elbil fra start. Kompakt og naturligvis trangt baksete med bagasjerom på 267 liter. Batteri på 50 kW gir rekkevidde på 33,7 mil og den kan hurtiglades med 100 kW effekt, eller 11 kW hjemme. Elbilen har en motor på 136 hk som driver forhjulene. Pris fra 267.900 kroner.

Les mer her

21: Peugeot 2008 - Elektrisk

KOMPAKT: En av de første kompakte el-SUV-ene på markedet. Video: Rune Nesheim Vis mer

Den største elektriske modellen som finnes på PSA sin nye plattform som både tilbyr fossil og elektrisk drivlinje. Bagasjerom på 434 liter og ok bakseteplass gjør den aktuell for mange. Batteri på 50 kW gir rekkevidde på 32 mil, og den kan hurtiglades med 100 kW effekt og 11 kW hjemme. Elbilen har en motor på 136 hk som driver forhjulene. Pris fra 267.900 kroner.

Les mer her

22: Polestar 1 - Ladbar

LEKKER: Polestar 1. Foto: Knut Moberg
LEKKER: Polestar 1. Foto: Knut Moberg Vis mer

Her er det lett å se at det kinesiske merket har sterk tilknytning til Volvo. Superbilen ser ut som en Volvo-coupé. Dette er mer en luksus-GT enn sportsbil. Med 609 hestekrefter, 1000 newtonmeter og muligheten for å kjøre opptil 125 kilometer på strøm, takket være et batteri på 34 kWt, er Polestar noe helt for seg selv. Pris fra 1.665.000 kroner

Les mer her

23: Polestar 2 - Elektrisk

FØRSTE FORSØK: Polestar er et helt nytt elektrisk bilmerke. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Den første helelektriske bilen fra Polestar. En crossover med offroadlook og kombibakluke og første modell som viser selskapets retning på design og løsninger. Infotainment med Android Auto skiller den fra mengden. Den har 408 hk og drift på alle fire. Et batteri på 78 kWt gir rekkevidde på 46 mil. Den tar imot 11 kW hjemme og 150 kW på hurtiglader. Pris fra 469.000 kroner.

Les mer her

24: Porsche Taycan - Elektrisk