Valg av verksted til bilen

Du kan velge fritt!

Mange bileiere kjenner ikke egne rettigheter ved kjøp av verkstedtjenester, viser en fersk undersøkelse.

FRITT VERKSTEDVALG: Du må ikke ta service på merkeverkstedet i garantiperioden, selv om mange tror det. Foto: Shutterstock
FRITT VERKSTEDVALG: Du må ikke ta service på merkeverkstedet i garantiperioden, selv om mange tror det. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert

Mer enn én av fire (26 %) tror garantien faller bort om de ikke velger merkeverksted i bilens garantiperiode. I tillegg er det hele 30 prosent som oppgir at de ikke vet.

Det viser en ny undersøkelse Yougov har gjort for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– Mindre enn halvparten er fullt ut klar over at garantien gjelder uavhengig av hvilken kategori det valgte verkstedet tilhører, sier daglig leder Arild Hansen i ABL i en pressemelding.

Fritt valg - spar penger

Det mange altså ikke vet, er at det i hele sju år har vært fritt valg av verksted, uten at det går utover nybilgarantien - eller rustgarantien. Tallene er imidlertid bedre enn i 2018, da halvparten trodde garantien bortfalt ved å velge ikke-merkeverksted.

– Dette viser at det tar tid før folk får med seg endringer. I 2013 avklarte Konkurransetilsynet at fritt verkstedvalg ikke skal gå ut over fabrikkgarantiene, forteller senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Om du undersøker litt, kan du dermed fort spare en del penger på å velge et annet verksted, enn det første som slo deg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer