Valg av verksted til bilen

Du kan velge fritt!

Mange bileiere kjenner ikke egne rettigheter ved kjøp av verkstedtjenester, viser en fersk undersøkelse.

FRITT VERKSTEDVALG: Du må ikke ta service på merkeverkstedet i garantiperioden, selv om mange tror det. Foto: Shutterstock
FRITT VERKSTEDVALG: Du må ikke ta service på merkeverkstedet i garantiperioden, selv om mange tror det. Foto: Shutterstock Vis mer
Publisert

Mer enn én av fire (26 %) tror garantien faller bort om de ikke velger merkeverksted i bilens garantiperiode. I tillegg er det hele 30 prosent som oppgir at de ikke vet.

Det viser en ny undersøkelse Yougov har gjort for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

– Mindre enn halvparten er fullt ut klar over at garantien gjelder uavhengig av hvilken kategori det valgte verkstedet tilhører, sier daglig leder Arild Hansen i ABL i en pressemelding.

Fritt valg - spar penger

Det mange altså ikke vet, er at det i hele sju år har vært fritt valg av verksted, uten at det går utover nybilgarantien - eller rustgarantien. Tallene er imidlertid bedre enn i 2018, da halvparten trodde garantien bortfalt ved å velge ikke-merkeverksted.

– Dette viser at det tar tid før folk får med seg endringer. I 2013 avklarte Konkurransetilsynet at fritt verkstedvalg ikke skal gå ut over fabrikkgarantiene, forteller senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Om du undersøker litt, kan du dermed fort spare en del penger på å velge et annet verksted, enn det første som slo deg.

– Det er lurt å sjekke flere verksteder når du skal ha bilen på service. Da får du fort en bedre pris. Det er alltid lurt å be om et tilbud fra minst tre steder. Et av dem bør være merkeverkstedet for din bil, anbefaler Sødal.

Husk at det ikke er noen automatikk i at merkeverkstedet er dyrere enn de frittstående. Ifølge NAF har konkurransen ført til at merkeverkstedene har gått ned i pris. Flere av dem har dessuten innført prisløfte, om at de skal matche andre tilbud.

FUNKSJONER: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Din rett - husk dokumentasjon

Velger du å bruke et frittstående verksted, må du passe på å få dokumentasjon på jobben som er gjort, samt oversikt over reservedelene som er benyttet. Vedlikehold og reparasjoner skal være fagmessig utført og i tråd med fabrikkens retningslinjer.

Verkstedet som brukes må også være offentlig godkjent. Er dette i orden, gjelder garantiene på bilen.

– Selv om bileieren har ansvar for denne dokumentasjonen, har frittstående verksteder ansvar for å fremskaffe den, sier Nils Sødal.

Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Nils Sødal er senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. Vis mer

Garanti tas av merkeverksted

Utbedringer, feil og skader som dekkes av garantien må fremdeles utføres av merkeverkstedet.

– Det er helt naturlig, i og med at det er bilprodusenten som står for garantien og du som bileier ikke betaler for garantijobber, forklarer kommunikasjonsrådgiveren.

– Langt færre enn ønskelig

På spørsmål om de tror et frittstående verksted kan stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte svarte 10 prosent i ABL-undersøkelsen nei, mens 26 prosent har krysset av for vet ikke. Snaut to tredjedeler har derimot fått med seg at det råder full valgfrihet på servicemarkedet.

ABL har gjennom mange år gjort jevnlige målinger om kjennskapen til fritt verkstedvalg.

– Bevisstheten har bedret seg noe, men er fortsatt langt lavere enn ønskelig, sier Hansen.

Halvparten sjekker priser

Pris er den viktigste faktoren ved valg av bilverksted, ifølge målingen. Likevel oppgir bare halvparten at de sjekker med flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon.

Når det gjelder kvaliteten på arbeidet, mener 32 prosent at det ikke er noen forskjell på de ulike verkstedtypene. 30 prosent tror merkeverkstedene er best, mens 18 prosent holder en knapp på frittstående eller kjedeverksteder. Én av fem svarer vet ikke.

– Det er forståelig at oppfatningene rundt dette ikke gir noe entydig bilde, for det stilles strenge krav til verkstedene generelt. Alle må ha dokumentert kompetanse, topp moderne utstyr og tilgang til nødvendige tekniske data, sier Arild Hansen.

– Dette er viktig

Skillet mellom de ulike verkstedkategorienes roller er heller ikke like skarpt som før, mener han.

– Bevisstgjøringen kunne gjerne gått enda raskere, men stadig flere blir klar over sin rett til fritt verkstedvalg i hele bilens levetid, sier Ole Helge Ratvik, kjedesjef i Sjekkpunkt, som omfatter nær 200 verksteder rundt om i landet.

Han tror de fleste bileiere opplever at de får god kvalitet til markedsriktig pris både hos frittstående kjeder og merkeverksteder, og at dette bidrar til høy kundelojalitet.

– Tilgjengelighet, beliggenhet og tillit har størst betydning for faste kundeforhold og valg av verksted. Ved bytte av verksted og ved større reparasjoner er nok bileier i større grad opptatt av å sammenligne priser, sier Ratvik.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer