Høyt hevet over almuen ruller vi avgårde i hver vår bil. Først; britisk eleganse i form av en gyllen Range Rover 4.6 HSE. Prislappen er rett over millionen og innvendig møtes du av treverk, lærtrukne seter og gedigne brytere og spaker.
Dernest -- en sober Toyota Landcruiser i mørkeblått med en murrende 4,7-liters V8-motor -- også den med seter kledd i skinn, men med et interiør som ellers minner mer om en hvilken som helst personbil. Slett ikke uten klasse, men mer preget av amerikansk overfladiskhet enn imperial nostalgi.
Velbeslått
At man føler seg hevet over almuen, har ikke bare med det faktum å gjøre at man sitter høyt over bakken og med full oversikt over trafikken. Det har vel så mye med å gjøre at begge disse testbilene koster over en million kroner - og dermed er de to bilene ikke akkurat førstevalget for en gjennomsnittlig lønnsmottager.
Men selv om begge millionbilene har en del fellesnevnere som prislapp på over en million kroner, drift på alle fire hjul og lærtrukne førermiljøer, så skiller de seg likevel vesentlig fra hverandre. Ikke bare med hensyn til image, men også med hensyn til teknologien som ligger innebygget i bilen. Og slik sett blir sammenligningen av de to bilene litt urettferdig - Toyotaen er helt ny, mens Range Rover har fått noen år på baken.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger