DUELL: Luksus i skogen

Høy bakkeklaring har de begge, likeså turbomotorer og firehjulsdrift. Begge skal de gi deg fremkommelighet der andre må gi opp. Møt Audi Allroad Quattro og Volvo Cross Country.

Publisert
DUELL: Luksus i skogen

Vi har blitt så dynamiske, så aktive, og så har vi hytter langt fra allfarvei. Og siden vi har blitt så aktive er det klart at vi må ha eksklusive biler med store turbomotorer, som kan frakte oss langt ut i ødemarken - slik at vi slipper å gå mer enn høyst nødvendig.

Audi Allroad Quattro og Volvo Cross Country er begge slike biler. Basert på henholdsvis Audi A6 og Volvo V70, men dramatisk "opphåra" for å vise alle at her kommer jeg.

Outrert, og fremstående

Verst i så henseende er Allroad Quattro, med sine spesielle felger, sine skjermbredere, sine nærmest outrerte støtfangere og sine plastdetaljer for å beskytte lakken mot greiner og kvist.

Mer tilbakeholden - men slett ikke anonym - fremstår Cross Country. Men også den har brede plastremser på dørene, ny støtfanger med et stort luftinntak og aluminiumsplate for å beskytte motor og drivverk fra den sikre død dersom du skulle kjøre på en stein.

Tre turboer, to biler

Også under karosseriplatene er forskjellen stor. Audi har satset på avansert luftfjæring som automatisk justerer høyden på bilen etter hastighet - men med mulighet til manuell styring skulle du trenge det. Volvo på sin side sverger til mer konvensjonelle fjærer og støtdempere. Under panseret, er det også store forskjeller, Audi på sin side satser på 2,7-liters slagvolum, to turboladere og 250 hester - mens Volvo-motoren utvikler 200 hester fra 2,5 liter og pustehjelp fra en turbo.

Audien har tilsynelatende mest av alt, den har barskest design, råest motor og luftfjæring. Men holder det mot Volvoens mer konvensjonelle teknikk? Les videre i kapittelet Plass og komfort.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer