DUELL: MGF møter Mazda MX-5

Japanske Mazda MX-5 har gjort alt riktig, og bygger på klassiske britiske roadstertradisjoner. MGF er britisk, men oppbygningen med midtmotor minner mer om japansk høyteknologi...

Publisert

Måpende av begeistring begynte bilentusiaster å oppsøke Mazda. Grunnen var verken 323 eller 626, men MX-5. For som ved et trylleslag hadde Mazda bevist at det fortsatt gikk an å lage biler hvor kjøreglede var viktigere enn bagasjeplass og alskens praktiske løsninger.

Knuse fluer

At svingdørene hos Mazda gikk som møllevinger er ikke vanskelig å forstå, for MX-5 hadde alle kvaliteter som en ekte roadster skulle ha. Den var liten, passe kjapp, ikke alt for dyr - og så blåste det herlig friskt når man buktet seg nedover landeveien. Dagens MX-5 er på akkurat samme måten. Uansett om man kjører sportslig inspirert eller behagelig avslappet, sitter man med et glis hvis potensiale strekker seg lengre enn til å knuse fluer...

Blåste støvet av MG

Suksesshistorien MX-5 gikk likevel ikke upåaktet hen. Bilkonstruktører og designere fant frem skisseblokken og fargestiftene. Det ble tegnet og konstruert, og roadsterne dukket sakte men sikkert opp i gatebildet. Fra roadsterens krybbe, England, pusset man støvet av MG-merket, og MGF ble et faktum. Og det er akkurat MGF, sammen med MX-5, som i dag dominerer markedet for roadstere under 300.000 kroner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer