DUELL: To tester med taket nede!

Egentlig skulle vi ha hatt en stor cabriolet-test. Men det norske folk er cabriolet-hungrige i år, og bilimportørene har knapt kunnet skaffe mange nok biler.

Publisert

Derfor ble vi "avspist" med to høyst ulike cabrioleter, nemlig en Saab 2.0 TS og en Mercedes CLK 320. Titter du nærmere etter på de tekniske data for disse bilene, viser det seg fort at de ikke er så forskjellige likevel -- dersom du ser helt bort fra prislappen.

Av de to bilene er CLK'en å regne som cruiseren. Med en bunnsterk V6'er sklir du komfortabelt fremover, enten det er ned Karl Johan eller den "lokale Storgata", eller du rett og slett tar deg en tur ut på den brogede landevei.

Saab'en er i denne sammenheng det sportslige alternativ. Toliteren med høytrykksturbo freser avgårde i nesten for vill fart enkelte ganger. Men i første rekke er Saab'en en linjelekker og svært så anvendelig cabriolet, i så stor grad tilpasset det nordiske klima at det er synd og skam å gjemme den vekk om vinteren.

Like eller ulike?

I følge prislappen bør det være stor forskjell på de to bilene, Saab'en er tross alt mer enn 220.000 kroner rimeligere enn Mercedes CLK Cabriolet. Og ulike er de også -- de har to svært så forskjellige personligheter. Saaben virker lett og sportslig, mens Mercedesen etterlater et tyngre og tregere inntrykk.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.