På vei nordover på E6 ut av Oslo en søndag kveld. Det er regn og tåke, men trafikken flyter greit i 90 kilometer i timen. Helt plutselig og ut av intet dukker det opp en bil uten baklys rett foran bilen vår. En kraftig brems må til for at vi ikke skal krasje inn i bilen bakfra.
I Norge er de påbudt å bruke kjørelys foran om dagen. Disse tennes automatisk når tenningen på bilen slås på, men baklysene behøver ikke å være tent.
Men når det blir mørkt eller dårlig sikt, skal imidlertid også baklysene være på.
Det er ditt ansvar som fører å sørge for dette, men det er ikke alltid at lysene slår seg på automatisk. Å kjøre med mørklagt bil er selvfølgelig forbundet med fare og kan fort koste deg en bot på 3700 kroner - opp fra 2800 kroner i fjor.

Fem biler med knallgod rekkevidde til 400.000 kroner
Mange uten baklys
Å møte biler uten baklys, selv om det er dårlig sikt og tussmørke, er ikke noe uvanlig fenomen, skal vi tro Statens vegvesen og NAFs svenske søsterorganisasjon M.
De gjorde i 2021 en telling av 24 000 biler i trafikken.
Hver femte bilist kjørt uten baklys i dagslys. Fem prosent av bilistene kjørte med mørklagte baklys etter at det var blitt mørk på kvelden.
- Det er vanskelig å oppdage en mørklagt bil i høstmørket. På biler som har egne LED-kjørelys er vanligvis ikke baklysene tent samtidig. Løsningen i disse tilfellene er å skru på nærlysene manuelt. Da vil også baklys og skiltlys bli tent, har Espen Andersson, avdelingsdirektør i Statens vegvesen, uttalt tidligere.
«Auto» virker ikke alltid
- Alle sjåfører har et ansvar for å lære seg hvordan lysbryteren fungerer på sin egen bil. Det er viktig å både se og bli sett i trafikken, påpeker Andersson.

Flere gjør endringer: Bør du bytte bombrikke?
Lysbryteren har som regel fire innstillinger: «Av» eller «0», «auto», «parklys» og «på». Normalt anbefales det at du setter lysbryteren på «auto». Da er kjørelysene foran alltid på, samtidig som baklysene skal slå seg på automatisk når det blir mørkt. Det siste skjer imidlertid ikke alltid.
Skumring og regn
En lyssensor oppdager når det blir nattemørkt eller når du kjører inn i en mørk tunnel, men skumring med regn og litt tåke er det ikke alltid sensoren får med seg. Spesielt ikke dersom du kjører på en vei med gatelys. Det betyr at det kan være ganske dårlig sikt uten at baklysene på bilen din har slått seg på.

Dersom du har klart å sette lysbryteren på «av», vil fortsatt kjørelysene foran tennes automatisk når du starter bilen. Da vil imidlertid baklysene på de fleste biler aldri bli tent.
Slik sjekker du
For å være sikker på at du er godt synlig bakfra og har godt lys forover på veien, kan det være en god idé å sette lysbryteren i «på»-stilling.
Er du usikker på når baklysene på bilen din er på, eller i hvilken stilling bryteren må stå for at baklysene skal tennes, er det en svært enkel måte å finne ut et på: Rygg bilen inn foran ett av de store vinduene i det lokale butikken og sjekk i speilet. Da kan du prøve deg fram med lysbryteren. Gjør denne sjekken både i dagslys og når det er blitt mørkt. Da vil du også oppdage om noen pærer ikke virker som de skal.
Du kan lese mer om bilens lys og kravene som stilles til lysene her.
Artikkelen ble opprinnelig publisert september 2022. Sist oppdatert september 2023.