Kjøpe brukt SUV

Dyre SUV-er på jumboplass

Det er stor forskjell på hvor mye feil det er på de forskjellige brukte SUV-ene. Mange vil bli overrasket over hvilke som er best og dårligst.

ALVORLIGE FEIL: Tester av over 10 millioner biler er analysert og rangert etter hvor mange «farlige» eller «betydelige» feil de har. Vinneren overrasker. Foto: TÜV
ALVORLIGE FEIL: Tester av over 10 millioner biler er analysert og rangert etter hvor mange «farlige» eller «betydelige» feil de har. Vinneren overrasker. Foto: TÜV Vis mer
Publisert

Er du på jakt etter en brukt SUV? Da bør du lese dette. Den tyske test-organisasjonen TÜV har analysert resultatene fra over ti millioner biler som har vært igjennom EU-kontroller det siste året. Rapporten avslører at det er stor forskjell på hvor mye feil det er på de brukte SUV-ene som er testet. Noen dyre er på jumboplass mens noen billige er blant de aller beste.

Best og dårligst

Suzuki er den store overraskelsen i undersøkelsen, der rundt 100 forskjellige punkter som har med sikkerhet, miljø og driftssikkerhet å gjøre blir gjennomgått. Resultatene i denne rapporten, baserer seg imidlertid bare på et utvalg av 18 av de mest alvorlige feilene.

FÅR STRYK: Til tross for at de er store, dyre og luksuriøse, har BMW X5 og X6 flere feil enn de fleste andre brukte SUV-ene. Foto: BMW
FÅR STRYK: Til tross for at de er store, dyre og luksuriøse, har BMW X5 og X6 flere feil enn de fleste andre brukte SUV-ene. Foto: BMW Vis mer

I nesten alle årganger er Suzuki SX4 blant bilene med færrest feil og problemer. Også Suzuki Vitara hevder seg svært bra.

I den motsatte enden av listen, som består av over 220 forskjellige bilmodeller, finner vi til manges overraskelse BMW X5 og X6. I flere av årgangene ligger denne luksuriøse SUV-en blant bilene med aller flest feil.

Store forskjeller

For eksempel i klassen for 6-7 år gamle biler, er det bare 7,7 prosent av Suzuki SX4 med firehjulstrekk som ikke blir godkjent. Til sammenlikning er det 20,8 prosent av BMW X5 /X6 som får stryk.

En av de vanligste feilene som bilene stryker på, er oljelekkasje fra girkassen eller motoren. Andre vanlige feil er slitte eller rustne bremseskiver, rust på bremserør eller feil på fjæringen.

SVÆRT BRA: Den rimelige firehjulstrekkeren Suzuki SX4 er blant SUV-ene med færrest feil i nesten alle årganger. Foto: Suzuki
SVÆRT BRA: Den rimelige firehjulstrekkeren Suzuki SX4 er blant SUV-ene med færrest feil i nesten alle årganger. Foto: Suzuki Vis mer

Kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge kommenterer resultatene i undersøkelsen slik:

- Ikke hyggelig

- Rapporten virker i stor grad også å vise til ulike tekniske aksjoner, hvor Ikke alle er relevante for biler som er solgt og levert nye i Norge. Videre tar vel heller ikke oversikten høyde for norske garantier, som går utenpå en rekke andre land, eller vedlikeholdet som eier har gjort – eller ikke gjort. Med det sagt, så er det aldri hyggelig å være utenfor «grønn sone» i slike sammenstillinger, sier Tegneby.

I listen under har vi plukket ut de ti beste to til ni år gamle SUV-ene med færrest feil. I tillegg har vi plukket ut de som er merket «mørke røde» i rapporten og har klart flest feil.

SJEKK NØYE: At en bil ligger i bunnen av lista, betyr ikke nødvendigvis at alle eksemplarer av denne modellen er like dårlig. Finner du et eksemplar som er bra, kan du risikere å få kjøpt den til en god pris. Foto: TÜV
SJEKK NØYE: At en bil ligger i bunnen av lista, betyr ikke nødvendigvis at alle eksemplarer av denne modellen er like dårlig. Finner du et eksemplar som er bra, kan du risikere å få kjøpt den til en god pris. Foto: TÜV Vis mer

Samme biler i Norge

Det finns ingen tilsvarende rapport fra EU-kontrollene i Norge. NAF, som er den største uavhengige aktøren som driver med EU-kontroller her i landet med rundt 100 000 biler i året, rapporterer sine resultater til Statens vegvesen. Det utarbeides imidlertid ikke en tilsvarende rapport her hjemme.

Bilene i TÜV-rapporten er i stor grad like de som selges i Norge. Også den gjennomsnittlige kjørelengden på de tyske bilene er lik de norske.

DE BRUKTE SUV-ene MED FLEST OG FÆRREST FEIL