Fra 1. januar 2021 blir det opptil dobbelt så dyrt for elbilene å kjøre gjennom bomringen i Oslo. Det er resultatet av at forhandligene om Oslopakke 3 brøt sammen, melder NRK torsdag morgen.
Utenom rushtida vil prisene øke fra 5 til 10 kroner i ring 2 og ring 3, men de vil øke fra 4 til 8 kroner i ring 1 (sentrum). I rushtida vil prisene øke fra 10 til 15 kroner (ring 2 og 3) og fra 8 til 10 kroner (ring 1).
Prisen for bensin-, diesel- og hybrid-biler vil imidlertid stå uforandret. Uten at det blir politisk enighet om Oslopakke 3, kan heller ikke satsene for fossildrevne biler økes. Årsaken til at elbil-prisene nå likevel øker, er at dette allerede ble vedtatt lenge før forhandlingsbruddet om Oslopakke 3 - helt tilbake til 2016 og 2017.
Dette er den planlagte prisøkningen for elbilene:
- I de to ytre ringene øker prisen per passering fra 5 til 10 kroner utenom rushtida (fra 10,- til 15,- i rush).
- I indre ring øker prisen per passering fra 4 til 8 kroner utenom rushtida (fra 8,- til 10,- i rush).

Slutt på manuelt gir
– Helt feil vei å gå
Dette får Norsk Elbilforening til å reagere.
– Å ensidig øke takstene for elbiler er helt feil vei å gå, om Oslo kommune skal klare å nå målet om at alle bilene i Oslo i 2030 skal være nullutslippsbiler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til Dinside.

Hun viser også til det norske 2025-målet, da alle nyregistrerte biler skal være helelektriske. Og i Oslo vil elbilistene fra 2021 ha 50 prosent elbiltakst, mener Bu.
– Skal Oslo lykkes må de ha en politikk som stimulerer folk til å velge elbiler. Bergen har stoppet på 40 prosent elbiltakst, mens de i Trondheim ikke har innført bompenger for elbiler i det hele tatt. Og nå har Trondheim faktisk tatt igjen Oslo i elbilsalget, sier generalsekretæren oppgitt.
Dette er Oslopakke 3
- En plan for veiutbygging, drift og utbygging av kollektivtrafikk i Oslo og Viken.
- Involverte kommuner er Oslo, Vestby, Nordre Follo, Ås, Bærum, Nesodden, Frogn, Asker, Rælingen, Aurskog-Høland, Enebakk, Lillestrøm, Nittedal, Gjerdrum, Lørenskog, Ullensaker, Eidsvoll, Nes, Nannestad, Hurdal
- Tidshorisonten for prosjektet er 2008-2032.
- Målet er å utvikle et sikkert, miljøvennlig, effektivt og tilgjengelig transportsystem for en region i kraftig vekst.
- 108,00 milliarder kroner har det foreløpig kostet i 2013-kronerverdi, for tiltak som hittil er gjennomført siden 2008, og som er planlagt gjennomført fram til og med 2032.
- Tiltakene er planlagt finansiert med bompenger fra bomringen i Oslo og Bærumsringen, samt grunneierbidrag (Fornebubanen og E18 Filipstad) og midler fra staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune.
- I tillegg er det forutsatt en egen finansieringsløsning for E18 i Vestkorridoren og E6 Oslo øst (Manglerudprosjektet), som innebærer statlige bidrag og nye bomstasjoner når nye veier åpnes for trafikk.
Kilde: Statens Vegvesen