Elbilistene må betale mye mer i bomringen

Dyrere - kun for elbilene

Fra januar koster det mer å kjøre i bomringen i Oslo, men det gjelder bare elbilene.

DOBBELT SÅ DYRT: Fossildrenee biler betaler allerede langt mer i bomringen i rushtida enn de 49 kronene de måtte ut med i 2017. Nå blir det elbilistene (som Nissan Leaf nærmest i bildet) som plutselig må betale dobbelt så mye som tidligere i rushtida. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
DOBBELT SÅ DYRT: Fossildrenee biler betaler allerede langt mer i bomringen i rushtida enn de 49 kronene de måtte ut med i 2017. Nå blir det elbilistene (som Nissan Leaf nærmest i bildet) som plutselig må betale dobbelt så mye som tidligere i rushtida. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Fra 1. januar 2021 blir det opptil dobbelt så dyrt for elbilene å kjøre gjennom bomringen i Oslo. Det er resultatet av at forhandligene om Oslopakke 3 brøt sammen, melder NRK torsdag morgen.

Utenom rushtida vil prisene øke fra 5 til 10 kroner i ring 2 og ring 3, men de vil øke fra 4 til 8 kroner i ring 1 (sentrum). I rushtida vil prisene øke fra 10 til 15 kroner (ring 2 og 3) og fra 8 til 10 kroner (ring 1).

Prisen for bensin-, diesel- og hybrid-biler vil imidlertid stå uforandret. Uten at det blir politisk enighet om Oslopakke 3, kan heller ikke satsene for fossildrevne biler økes. Årsaken til at elbil-prisene nå likevel øker, er at dette allerede ble vedtatt lenge før forhandlingsbruddet om Oslopakke 3 - helt tilbake til 2016 og 2017.

– Helt feil vei å gå

Dette får Norsk Elbilforening til å reagere.

– Å ensidig øke takstene for elbiler er helt feil vei å gå, om Oslo kommune skal klare å nå målet om at alle bilene i Oslo i 2030 skal være nullutslippsbiler, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til Dinside.

Hun viser også til det norske 2025-målet, da alle nyregistrerte biler skal være helelektriske. Og i Oslo vil elbilistene fra 2021 ha 50 prosent elbiltakst, mener Bu.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer