Svenske Koenigsegg er et bilmerke helt utenom det vanlige og en av de svært få små, uavhengige sportsbilprodusentene i verden som har klart å klore seg fast i et marked som har en tendens til ubønnhørlig å eliminere det store flertallet av optimister med superbilplaner.
Trevita
Saab-kjøpet gikk i vasken etter at mange millioner var blitt brukt på oppkjøpsforsøket, men Koenigsegg gir seg ikke av den grunn. De har produsert en spesiell versjon av flaggskipet CCXR, som er døpt Trevita. Det spesielle med modellen er en helt unik innveving av diamantfinish i karbonfibrene som utgjør karosserimaterialet. Bilen får dermed en glinsende diamantfinish og oser luksus og kostbarhet.
Over 30 mill
Kostbar? Ja, faktisk er bilen så dyr at den for tiden kvalifiserer til tittelen som verdens dyreste bil på nybilmarkedet. Det første av de tre eksemplarene -de som skal delges ble levert til en kunde av forretningen Future Exotics i Sør-Afrika - mot den nette sum av fem millioner dollar - eller 28,5 millioner norske kroner etter dagens kurs. Hertil kommer forskjellen mellom sør-afrikansk og norsk moms, pluss cirka tre millioner kroner i éngangsavgift - hvis en av disse mot formodning skulle importeres til Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger