Frostvæske

Dyrt å velge feil farge

Skal du ha blå eller rød? Det er spørsmålet du får når du skal kjøpe ny frostvæske til bilen. Det kan bli dyrt å velge feil.

SPYLERVÆSKE: Dette tipset bør du virkelig prøve neste gang du fyller på med spylervæske, spesielt om du sliter med at det blir mye søl! Programleder: Embla Hjort-Larsen. Video: Dennis A. Hagbru og Håvard Bjørnerem. Vis mer
Publisert

Etter hvert som kuldegradene trenger seg på, er tiden inne til å sjekke frostvæsken på bilen. Du må sjekke at det er nok væske i systemet og at væsken er god nok til å hindre at motoren fryser. I tillegg har frostvæsken tilsetninger som hindrer at motoren begynner å ruste innvendig.

Å sjekke om det er nok kjølevæske på motoren er enkelt. I motorrommet er det en gjennomsiktig beholder, der riktig nivå for kjølevæsken er avmerket. Moderne biler har et lukket kjølesystem, så normalt skal ikke væskenivået synke. Det kan imidlertid oppstå lekkasjer i systemet, så det er uansett lurt å sjekke.

Må tåle minus 35

For å unngå at kjølevæsken fryser og sprenger i stykker deler i motoren, må den tåle godt med kuldegrader. Litt avhengig av hvor i Norge du bor, anbefaler ekspertene at den bør tåle ned mot minus 35-40 kuldegrader. Du kan kjøpe et enkelt instrument som sjekker dette i bilutstyrsbutikker for 50 kroner. Ellers er dette noe ditt verksted bør kunne hjelpe deg med.

MANGE FARGER: I hylla med frostvæske, finner du mange farger. Det er viktig at du kjøper riktig, hvis ikke kan motoren i bilen få store skader. Foto: Rune Korsvoll
MANGE FARGER: I hylla med frostvæske, finner du mange farger. Det er viktig at du kjøper riktig, hvis ikke kan motoren i bilen få store skader. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Når du skal kjøpe frostvæske i butikken, så finnes det altså flere typer å velge mellom. De skiller seg som regel på farge.

Før du kjøper bør du sjekke bilens instruksjonsbok,

Rød frostvæske

På nyere biler med motorer som blant annet har topplokk av aluminium, er det som regel rød frostvæske som gjelder. Den er skånsom mot aluminium og varer ifølge produsentene lenger. Det vil si at den skal holde i minst fem år før egenskapene begynner å tape seg.

Bruker du en annen type frostvæske på disse motorene, kan det medfører korrosjonsskader på aluminiums-delene eller tæring på pakninger. Du merker det ikke med en gang, men over tid kan det bli svært dyre skader.

Hindrer rust

På eldre biler blir det ofte brukt blå eller grønn frostvæske. Den inneholder stoffer som hindrer at jernet i motoren begynner å ruste, er rimeligere, men har kortere holdbarhet. Det vil si et par år før egenskapene taper såpass mye at den bør byttes.

SJEKK BOKA: I bilens instruksjonsbok finner du gode råd om kjølevæske og opplysninger om hvilken type frostvæske motoren skal ha. Foto: Rune Korsvoll
SJEKK BOKA: I bilens instruksjonsbok finner du gode råd om kjølevæske og opplysninger om hvilken type frostvæske motoren skal ha. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Også når du etterfyller frostvæske er det viktig at den har samme fargen eller egenskapene som den som er i kjølesystemet fra før. I instruksjonsboka til Volkswagen står det tydelig hvor viktig riktig frostvæske er:

Alvorlige skader

«Hvis væsken i kjølevæskebeholderen for eksempel er blitt brun, tyder det på at den er blandet med feil kjølevæske. Da bør den skiftes med en gang. Det kan ellers føre til alvorlige funksjonsfeil eller motorskader».

Hvor dyrt dette kan bli avhenger selvfølgelig av skaden. Bare å skifte pakningen mellom topplokket og motorblokken, koster fort 20 000 kroner. Reparasjon av et ødelagt topplokk eller skader på motoren som skyldes frostsprengning, kan bli betydelig dyrere.

Sjekk instruksjonsboka

Teknisk konsulent i Norges Automobil-Forbund, Tom André Nilsen gir følgende råd:

- Hvis du er usikker på hvilken type frostvæske bilen din skal ha, så sjekk instruksjonsboka først. Det er viktig. Blander du forskjellige typer, kan det oppstå en kjemisk reaksjon som gjør at væsker klumper seg eller blir geléaktig. Resultatet blir at den ikke kjøler motoren som den skal og det oppstår alvorlige skader på motoren, sier Nilsen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer