Den nye 3,5-literen finnes allerede i roadsteren SLK og den nye luksusglideren CLS. Nestemann ut er altså E-klasse, som samtidig mister dagens 3,2-liter.
3,2-liter ikke blant de sterkeste
Dagens 3,2-liter yter 224 hestekrefter og 315 Nm ved 3.000 o/min. Det betyr at motoren kom relativt dårlig ut sammenlignet med Audis nye 3,2-liter, som yter hele 255 hestekrefter og 330 Nm ved 3.250 omdreininger. Ja, selv BMWs 3,0-liter, som altså er 200 kubikkcentimeter mindre enn Mercedes-motoren, kan skilte med høyere effekt - 231 hestekrefter. Riktignok leverer BMW-motoren 15 Nm mindre enn Mercedes-Benz-motoren, men med tanke på det mindre slagvolumet skulle dette bare mangle.
Variable ventiltider
Den nye 3,5-literen derimot, får ingen problemer med å hamle opp med de nevnte Audi- og BMW-motorene. V6-motoren, som er i aluminium, kan blant annet skilte med variable ventiltider både på innsug- og eksossiden. Dette er ifølge Mercedes-Benz unikt for en V6-motor. I tillegg er motoren utrustet med variabelt innsug, noe som innebærer at innsugskanalene, avhengig av turtall, varierer i lengde.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger