Vi omtalte det som dengang var nye Ford Edge første gang på tampen av 2005. Det er hva amerikanerne kaller en "mellomstor" SUV, selv om den i europeisk målestokk må anses ganske stor.
Nylig fornyet
I praksis ble ikke bilen lansert "over there" før den påfølgende vinteren, men den har hatt en grei suksess og nærmer seg en halv million solgte enheter idet vi er inne i annen halvdel av modellens livssyklus - den fikk en oppdatering/facelift i 2010 for 2011-modellen. Den ble kortet ned noe (fra 471 til 468 centimeter, men er fortsatt 193 centimeter bred og 170 centimeter høy.
Krysser Atlanteren
Med en akselavstand på 282,4 centimeter er høyreiste Edge en ganske romslig SUV som utvilsomt kan appelere til også norske barnefamilier. Og årsaken til at vi nå omtaler Ford Edge igjen er nettopp at Ford har annonsert at det skal introduseres en hel familie med SUV-er her. Dette kommer i forbindelse med den fornyede storsatsning i Europa hvor vi hittil har måttet nøye oss med den kompakte folke-SUV-en Ford Kuga (Les om Kuga her, i vår duell mot erkekonkurrenten VW Tiguan).
Tre størrelsesklasser
Vi omtalte nylig den lille, Fiesta-baserte tøffingen Ford EcoSport, og det er, i klassen over, en helt ny, større og romsligere, Ford Kuga som er på trappene. Så kunne man jo tro at Ford ville prøve seg med sin meget veletablerte Explorer i de øvre segmentene men, nei, det er den noe mer raffinerte Edge som er blitt utvalgt til å skulle representere den større SUV-kategorien her hos oss.
Ecoboost
Bildene viser den i "Sport"-versjon etter ansiktsløftningen. Den finnes per i dag i to bensindrevne varianter: En med 3,7-liters V6-motor på 309 hestekrefter og en, mer Europavennlig, med den moderne Ecoboost-motoren med to liter slagvolum og turbo som yter 243 hestekrefter. Begge er utstyrt med sekstrinns automat.
Det er foreløpig ikke avgjort når Ford Edge kommer til våre breddegrader, så vi slår oss til tåls med den foreløpige informasjonen inntil videre, og følger opp når vi får vite mer.