


Rolls Royce kaller dette selv for en eksperimentell bil. Det kan vi jo gjerne være med på siden dette er så langt fra samlebåndsarbeid det er mulig å komme. Bilen heter 100EX og er utviklet for å feire 100-årsjubileet til Rolls Royce den 4. mars.
Eksklusiv
100EX er basert på en spaceframe-ramme i aluminium. Det er den første eksperimentelle bilen til Rolls Royce siden Phantom ble lansert i 2003.
Grillen har blitt skrå på kabrioleten og er starten på et parti polert aluminium som strekker seg over panseret, rundt frontruten og rundt kupeen. I likhet med bakdørene i Phantom er dørene på 100EX hengslet bakover. Interiøret er utformet i det beste skinn, mahogni og teak.
"Parkett" på gulvet
Bleket teak er mye utbredt i 100EX. Både dekselet over kalesjen, bagasjerommet og gulvet foran passasjerne er belagt med teak.
Bagasjerommet er konstuert slik at det blir et langt picnicbord når du åpner det.
Likheter med Phantom
Hjuloppheng, styring og luftfjæring er det samme om på Phantom. 100EX har 21-tommers felger og motoren er enorm. En ny V16-motor med hele 9-liters slagvolum ruver under det lekre panseret. Dessverre er det ikke opplyst noe om effekt og ytelser.
Mer om nyhetene på Geneve-utstillingen finner du her.