Unngå rust

Ekspert advarer: - Skjer fort

Store dammer med smeltevann blandet med salt, spiser opp bremsene og hjulopphenget på bilen din.

BILEN I SALTBAD: Saltet som er i smeltevannet på veiene nå om dagen, har mye av skyldes for rust som kan ødelegge bremser og understell på bilen din. Foto: Rune Korsvoll
BILEN I SALTBAD: Saltet som er i smeltevannet på veiene nå om dagen, har mye av skyldes for rust som kan ødelegge bremser og understell på bilen din. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Spruten står når du kjører gjennom vanndammene. Varmegrader og regn har gjort at snøen og isen på veiene er blitt til små innsjøer flere steder. I dette vannet finner vi også saltet som er brukt for å fjerne snø og is fra veiene. Der er en svært dårlig kombinasjon for bilen din. Saltet tærer på lakken og understellet når det blir liggende. Aller verst går det ut over bremseskiver, bremserør og hjuloppheng, ifølge NAF, den største uavhengige aktøren som gjennomfører EU-kontroller i Norge:

- I EU-kontrollene er rust en av de tingene som anmerkes flest ganger. Særlig gjelder det rust på bremseskiver, bremserør, understell og hjuloppheng. Disse delene er direkte utsatt for spruten av vann, salt, slaps og annen forurensning fra veien, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

- Bremsefeil vanligst

Han får støtte av Statens vegvesen, som har oppsummert feilene som ble funnet på 1,6 millioner personbiler som var inne til EU-kontroll i fjor:

ØDELEGGER BREMSENE: Rust på bremseskiver, bremsepumpene og bremserørene er det de fleste ryker på i EU-kontrollene. Bremseeffekten blir dårlig. Foto: NAF
ØDELEGGER BREMSENE: Rust på bremseskiver, bremsepumpene og bremserørene er det de fleste ryker på i EU-kontrollene. Bremseeffekten blir dårlig. Foto: NAF Vis mer

- Hele 26,7 prosent av feilene som ble oppdaget var knyttet til bremsene på bilene. Det var for slitte bremseklosser og bremseskiver, rust på bremseskiver eller bremserør, eller for svak bremseeffekt. Det er viktig for trafikksikkerheten at slike feil blir avdekket, sier Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Nødvendig onde

Saltet på veiene er et viktig tiltak for å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten på utsatte veier vinterstid. Selv om Statens vegvesen jobber får å utvikle mer effektive metoder for salting slik at saltbruken reduseres, er nok dette et nødvendig onde vi må leve med også framover.

Nils Sødal i NAF forteller hvordan du kan forebygge salt-skadene på bilen best mulig:

- Blir saltet og fuktigheten liggende, starter rustangrepene fort. Det kan kanskje virke meningsløst å vaske bilen på denne tida av året. Den blir jo veldig fort møkkete igjen. Ikke desto mindre er det nå det er aller viktigst å vaske, slik at saltet blir jevnlig fjernet, sier Sødal.

VIKTIG VINTERVASK: Salting av veiene er et nødvendig onde. Følger du noen enkle tips, er det fullt mulig å vaske bilen ren selv om det er minusgrader ute. Foto: Rune Korsvoll
VIKTIG VINTERVASK: Salting av veiene er et nødvendig onde. Følger du noen enkle tips, er det fullt mulig å vaske bilen ren selv om det er minusgrader ute. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Det beste tipset

- Bruk avfettingsmiddel før du spyler karosseriet rent. Det gjør at lakken ikke blir skadet. Spyl godt rundt bremsene. Her kommer du som regel godt til gjennom åpningene i felgene. På noen biler kommer du også til hjulopphenget og fjærene. Resten av understellet kan være vanskelig å komme til selv, men en vaskemaskin med underspyling kan være løsningen, forklarer NAF-eksperten.

Ifølge han går det greit å vaske bilen selv om gradestokken viser end mot minus ti grader. Før du starter bør du sette inn dørlistene med silikon fra en stift du får kjøpt på bensinstasjonen og gi låsene en omgang med låsolje. Etter vask må du sørge for å tørke godt av rundt dørlistene, tanklokket eller ladeluka etterpå. Da unngår du at disse fryser fast. Har du mulighet kan du også parkere bilen i et oppvarmet parkeringshus et par timer mens du er ute og handler.