Vinterdekk

Ekspert: - Klart best

Mildvær og regn etter sprengkulda har ført til såpeglatte veier. På denne isen er det bare en type dekk som biter.

PIGG BEST: Piggfrie vinterdekk er blitt gode på mange underlag, men på is er det fortsatt piggdekkene som har det klart sikreste grepet, viser våre tester. Foto: Rune Korsvoll
PIGG BEST: Piggfrie vinterdekk er blitt gode på mange underlag, men på is er det fortsatt piggdekkene som har det klart sikreste grepet, viser våre tester. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert

Da de første gode piggdekkene fra den norske dekkprodusenten Viking kom på 1960-tallet, ble det ansett som et stort framskritt for trafikksikkerheten. Siden den gang har veislitasje, støy og svevestøv kommet mer i fokus og piggdekkene er blitt forbudt i mange byer.

Samtidig er de piggfrie vinterdekkene blitt betydelig bedre på mange underlag. Det gjelder blant annet på snø, der mange piggfrie dekk har like gode egenskaper som piggdekkene.

Pigg eller piggfritt?

I dag kjører rundt 80 prosent av bilister i sentrale strøk på piggfrie vinterdekk. Men hva skjer når underlaget er blank is, slik det er mange steder akkurat nå. Vi har testet pigg mot piggfritt på is og funnet svært store forskjeller. For å si det enkelt: På dette føret er det bare pigger som biter.

I vår nyeste vinterdekktest, offentliggjort i Elbil24.no i høst, satte vi både piggdekk og piggfrie vinterdekk på tøffe prøver på mange forskjellige underlag.

MISTET KONTROLLEN: På det glatte føret om dagen er det mange som opplever akkurat dette. Foto: UTAC Automotive Testing
MISTET KONTROLLEN: På det glatte føret om dagen er det mange som opplever akkurat dette. Foto: UTAC Automotive Testing Vis mer

Sjekk forskjellen

På is testet vi bremselengden fra 50 km/t. Mens det beste piggdekket, Bridgestone Blizzak Spike 3, stoppet etter 29,5 meter, tok det 43,5 meter før bilen med de beste piggfrie dekkene klarte å stoppe. Det var Kumho WinterCradt Ice.

Det betyr at når bilen med piggdekk klarer å stoppe foran et barn som løper ut i et fotgjengerfelt, vil bilen med piggfritt fortsatt ha en fart på over 30 km/t når den treffer barnet. Eller er det kanskje en elg du forsøker å stoppe for.

Stopp-strekning 60 meter

Mange av de piggfrie hadde betydelig lengre bremselengder enn dette beste dekket. Bilen som kjørte med piggfrie Bridgestone-dekk, stoppet ikke før etter 60 meter. Merk at denne testen er gjort fra 50 km/t. Får du en oppbremsing fra dobbelt hastighet, sier teorien at bremselengden firedobles.

Noe av den samme forskjellen, likevel ikke så dramatisk, finner vi når det gjelder grepet framover. Framkommeligheten er imidlertid mindre viktig når vi snakker om sikkerhet.

En som har jobbet med utvikling av vinterdekk et helt liv, er ikke overrasket over resultatene:

STOR FORSKJELL: I bremsetesten fra 50 km/t på is, stopper bilen med de beste piggdekkene på 29,5 meter, mens det beste piggfrie dekket ikke stopper før etter 43,5 meter. De moderne piggdekkene har opptil 220-250 små pigger som biter godt i isen, men klarer likevel miljøkravene. Foto: Juha Kaupinen
STOR FORSKJELL: I bremsetesten fra 50 km/t på is, stopper bilen med de beste piggdekkene på 29,5 meter, mens det beste piggfrie dekket ikke stopper før etter 43,5 meter. De moderne piggdekkene har opptil 220-250 små pigger som biter godt i isen, men klarer likevel miljøkravene. Foto: Juha Kaupinen Vis mer

Piggdekk best

- Selv om piggfrie dekk er blitt svært gode på mange underlag, er det fortsatt piggdekk som er klart best når det er snakk om underkjølt regn og blank is. Den siste vinterdekktesten deres dokumenterer dette på en god måte, sier Frank Larsen, tidligere utviklingssjef hos Viking Askim og Continental. I dag driver han firmaet Dekksupport, og lærer opp de ansatte i store dekkimportører og forhandlere i Norge.

Han forteller at de faktisk er mulig å lage piggfrie vinterdekk som er enda bedre enn de vi har testet her.

- Det er faktisk mulig å lage et piggfritt dekk som er enda bedre på is enn i dag, blant annet med andre og mykere gummiblandinger. Det ville imidlertid gitt farlig dårlig grep på våt asfalt, dårligere stabilitet og ikke minst mye raskere slitasje. Et slikt dekk ville ingen kjøpe. Det er ikke fysisk mulig å bygge et dekk som er helt på topp under alle forhold. På is er vi fortsatt avhengig av piggene for maksimal sikkerhet, avslutter Larsen.

Sjekk grepet på is

DekkBremselengde (m)
Bridgestone Blizzak Spike 3 pigg29,5
Nokian Hakka 10 pigg30,8
Goodyear UG Arctic 2 pigg33,3
Piggfrie dekk
Kumho WinterCraft Ice43,5
Continental Viking Cont. 746,1
Hankook Winter IZ248,0

Test: UTAC Automotive Testing Finland. Tre beste piggdekk og piggfrie dekk. Bremselengde fra 50 km/t.

Mer om