Ekstra sint BMW X5

SUV-klassens første med tilnærmet sportslige kjøreegenskaper dukker nå opp med en ny toppmotor.

Publisert
Sist oppdatert

BMW X5 4,8is kommer med ny motor, ny girkasse og en ny type firehjulsdrift. X5 har fått det samme systemet som nye X3, et system BMW kaller xDrive. Systemet er bygget opp rundt en elektronisk styrt kløtsj som fordeler kreftene foran og bak. Systemet er raskt, og skal jobbe effektivt sammen med det elektroniske stabilitetssystemet.

360 hestekrefter

Forgjengeren, 4,6is, hadde 347 hestekrefter å rutte med. X5 4,8is har 360 hestekrefter ved 6.200 o/min. Om det er de 13 ekstra hestekreftene eller den nye sekstrinns automatgirkassen som sørger for at 4,8is når 100 km/t 0,4 sekunder raskere vet vi ikke, arvtageren gjør i hvert fall øvelsen på effektive 6,1 sekunder. Toppfarten er 250 km/t.

Dreiemoment er viktig i en så tung bil, og 500 Newtonmeter (Nm) ved 3.600 o/min er kanskje vel så viktig som toppeffekten.

20-tommere

315/35-20 blir å få på bakhjulene, forhjulene ender da opp med 275/40-20. Det er voksent, og i tillegg kan X5 4,8is leveres i farger som er eksklusive for denne modellen. Produksjonen av denne X5en starter i april.

Resten av X5-gjengen får også noen oppgraderinger denne våren. Alle blir levert med ett bremselyssystem der lysene varierer i intensitet avhengig av hvor mye du står på bremsen. Også dekktrykkovervåkning blir standard på alle modeller.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer