Test: Skoda Citigo e iV

Ekstremt billig!

For 176.000 kroner får du en fantastisk bil. Mange trenger ikke større enn dette.

BILLIG: Frem til nå er det bare VW Up! som har vært tilgjengelig som elektrisk versjon i denne trillingserien. I forbindelse med større batteripakke og lenger rekkevidde har også søsknene Skoda Citigo og Seat Mii fått elversjoner. Og det er en aldri så liten priskrig på gang. Skoda er legger seg midt i mellom med 184.800 kroner inkludert frakt og levering. Seat Mii fås fra 179.900 kroner og VW Up fra 191.300 kroner, inkludert frakt og levering. Foto: Rune M. Nesheim
BILLIG: Frem til nå er det bare VW Up! som har vært tilgjengelig som elektrisk versjon i denne trillingserien. I forbindelse med større batteripakke og lenger rekkevidde har også søsknene Skoda Citigo og Seat Mii fått elversjoner. Og det er en aldri så liten priskrig på gang. Skoda er legger seg midt i mellom med 184.800 kroner inkludert frakt og levering. Seat Mii fås fra 179.900 kroner og VW Up fra 191.300 kroner, inkludert frakt og levering. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Bilhold trenger ikke å være dyrt. Det er denne bilen et eksempel på. Skoda Citigo har eksistert siden 2012, men det er først nå den kommer i elektrisk utgave.

Det gjør den samtidig som den nesten prikk like Seat Mii, som faktisk er enda noen tusenlapper billigere og som ved to anledninger har sluppet tidenes billigste leasingkampanje på den. De 900 bilene som ble sluppet hver av gangene, ble revet bort på få timer.

Begge bilene får med seg den sårt tiltrengte oppgraderingen, som trillingbilen VW Up også har fått - nemlig et batteri på 36,8 kWt (32,3 netto) og oppjustert rekkevidde til 26,5 mil.

Det er til stor kontrast fra de bilene som ruller på veien nå, med batteri på 18 kWt og svært optimistiske 16 mils rekkevidde. Vi kjørte gamlingen tom på 7,9 mil, på vinterstid!

Det gjør de oppgraderte bilene langt mer attraktive for langt flere.

Dessverre har man ikke gjort noe med ladehastigheten på hurtiglader. Den tar imot 40 kW, og da tar det over én time å lade til 80 prosent. Ombordladeren er på helt akseptable 7,2 kW. Har du så mye strøm i ladeboksen lader du til 80 prosent hjemme på 4,5 timer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer