RAV4 er en institusjon i seg selv. Dette er modellen som ble lansert som mellomtingen mellom offroad og personbil allerede i 1994.
De fleste syntes det var litt merkelig å skulle «late som» om man lagde en offroader med reservehjul bakpå, røff styling og høy bakkeklaring, mens man ikke hadde hverken ramme eller lavserie. Du fikk den til og med som ren forhjulstrekker.

Historien har lært oss at det var akkurat det folk ville ha. Nå er femte generasjon på plass med drift på to eller alle fire. Det er gjort endringer for å gjøre firehjulstrekkeren bedre enn forgjengeren. Blant annet får den mer moment på bakhjulene, som fortsatt drives av en elmotor under behov. Det er til ekstra hjelp ved oppstart i motbakker.

Norges mest solgte SUV-er i duell
Det skal også hjelpe til med stabilitet i svinger og oppføre seg langt bedre og raskt i terreng. ABS-systemet skal også blitt forbedret for å bremse hjul uten grep, raskt.
Større, men ikke større
RAV4 er ikke blitt lengre, men er smartere pakket, slik at bagasjerommet er blitt 79 liter større med bedret tilgjengelighet. Baksetepassasjerene har fått 4 cm mer å boltre seg på i bredden og fått bedre plass til føttene under setet selv om setehøyden for forsetepassasjeren er 15 millimeter lavere.

Bilen har fått 3,5 centimeter lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt selv om den har fått høyere bakkeklaring. Ikke verst.
RAV4 er bare tilgjengelig som trinnløs hybrid. Firehjulstrekkeren har en samlet effekt på 222 hk. Nikkel metall hybrid-batteriet har bare en kapasitet på 6,5 kWt.

Langt høyere komfort
Vi kjører den dyreste modellen, Executive Panorama. Toyota har gjort grep innvendig, og selv om den ikke føles superhot eller nytt, er alt hakket bedre og mer smakfullt.

Fire gummierte knotter skal gi deg litt røffere inntrykk for å understreke offroad-følelsen. Det finnes konkurrenter med både mer sexy og brukervennlige skjermer, blant annet blir noe av skriften litt liten i instrumentpanelet. Man savner småting i kjørecomputeren og multimediaskjermen krever nesten at man hviler hånda oppe på skjermen når den skal betjenes i fart.
Men man får litt kunstskinn på dashbordet og rikelig med sømmer, noe som gjør tilværelsen litt hyggeligere.
Sittestilling har også hatt fokus og det merkes faktisk ganske så godt. Rattet kan trekkes godt mot føreren og man havner lavere i de 12-veis elektrisk betjente og mykt stoppede stolene dersom man ønsker det.

Dette mente vi under lanseringen
Støynivået både fra vind og hjul er lavt. RAV4 føles både bred, tung og komfortabel, selv om den faktisk er ganske lett, kort og lav. Alt understrekes med at hendler, pedaler og ratt har et «tungt» oppsett.
Bilen er bra støydempet og det slår lite fra understellet. Hele bilen ligger med en troverdig og tillitsfull stabilitet på veien. RAV4 har virkelig gått opp en klasse opp i komfort, selv om det rister litt fra forseteryggen på passasjersiden på dårlige veier.
Det finnes dessverre ikke smarte løsninger for lasting - for eksempel mindre knagger å henge poser på.

Gjerrig
Både Toyota og søstermerket Lexus har fått orden på understell og viser både skarphet, halvstramt understell og direkte følelse. Den viser overraskende nøytrale kjørebalanse og kan presses mye.
Her har Toyota gjort mye de siste årene. Drivlinjen de velger følger ikke helt opp med den samme følelsen. Trinnløst planetgir er helt sikkert en bra og solid løsning som gir få vedlikeholdsproblemer, og man får bra nok prestasjoner ut av den. Men gøyalt er det ikke.

Sjekk Kias nye, ladbare SUV!
Dersom du prøver deg på morsomheter, føles det mer som mishandling, men du blir desto mer belønnet for å beherske deg. Da kommer det trinnløse systemet og firehjulsdriftsystemet med elmotor til sin rett. Motorlyden trenger litt vel mye igjennom når turtallet økes, men til gjengjeld har Toyota jobbet mye med at turtallet skal følge fart og akselerasjon noe mer, slik at turtallet generelt er lavt i RAV4.
Driften på bakhjula har blitt 30 prosent mer energieffektiv og det er bemerkelsesverdig hvor lite drivstoff den bruker.

Vi har ikke testet tohjulstrekkeren og firehjulstrekkeren side om side, men differansen er neppe så stor som den er oppgitt, nemlig 1 desiliter på mila.
Og det er på forbruk RAV4 virkelig imponerer og gjør at eventuell skepsis mot selvladende hybrider blir satt på prøve. For på vår testrute under denne testen, viser kjørecomputeren 0,42 etter endt kjøretur.
Etter å ha fylt tanken igjen, er faktisk forbruk fortsatt ganske så lave 0,47. Det nærmer seg et forbruk selv dieselbiler sliter med å klare, så her har Toyota gjort en grundig jobb.
Testresultat
Toyota RAV4 Hybrid AWD-i
Kraftig forbedret, romslig og komfortabel familie-SUV med god kvalitetsfølelse, gode kjøreegenskaper og styring og dempet lydnivå.
Bare en tilgjengelig drivlinje, merkbar motorstøy under høy belastning, lite aktuell multimedieløsning.
Konklusjon
Toyota RAV4 har blitt en smartere bil med mer power, plass og komfort enn tidligere. Den er fortsatt ikke ladbar, så man mister muligheten til å kjøre utslippsfritt i det daglige, men kompenserer en del med lavt forbruk og at man slipper å endre vanene sine rundt bilkjøring.
Toyota RAV4 4wd
Bensinmotor: | R4, 16v, bensin |
Girkasse | Trinnløs 4wd |
Slagvolum: | 2487 ccm |
Effekt - o/min : | 177 hk /6000 |
Dreiemoment - o/min: | 221/4400 |
Elmotor foran: | 120 hk / 202 Nm |
Elmotor bak: | 54 hk /121 Nm |
Batteri: | Litium-Ion 6,5 kW/t |
Systemeffekt | 222 hk / 400 Nm |
0-100 km/t: | 8,1 sek |
Toppfart: | 180 km/t |
Forbruk: | 0,45 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 103 g/km |
Tankvolum: | 56 liter |
L/B/H: | 460/185/168 cm |
Akselavstand: | 269 cm |
Bakkeklaring | 19 cm |
Dekkdimensjon: | 225/60R18 |
Bagasjerom: | 580/1490 liter |
Egenvekt: | 1660 kg |
Hengervekt: | 1650 kg |
Pris fra kr.: | 399 600 (2wd Active) |
Pris Testbil: | 527 100 |
