Strømprisene er skyhøye. Det er også prisen på bensin og diesel. Diskusjonene om det er mest lønnsomt å kjøre på strøm eller bensin og diesel har blusset opp igjen.
Skoda er blant bilprodusentene som fortsatt har et visst salg av dieselbiler, med Kodiaq som bestselgeren. Samtidig har de elektriske Enyaq, som er på samme størrelse og en av Norges mest populær elbiler for tiden.
Førstnevnte har en dieseltank på 58 liter. Med en dieselpris på 22 kroner per liter, koster det 1276 kroner å fylle tanken.
Elektriske Enyaq har et batteri på 77 kWt. Med en strømpris på seks kroner, koster det deg egentlig 623 kroner å fullade batteriet hjemme, ifølge beregninger som Norges Automobil-Forbund har gjort.
Regner vi inn strømstøtten du får fra staten hjemme, er prisen for å lade plutselig bare 164 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie, viser tallene fra Naf.
Strømstøtten gjør el billig
Det hører med til historien at du kjører omtrent dobbelt så langt på tanken med diesel enn du gjør med et fulladet batteri.
Likevel er det liten tvil om at det fortsatt er svært lønnsomt å kjøre elbil, i hvert fall så lenge du lader hjemme. Og det gjør elbileierne rundt 80 prosent av tiden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger