Strøm mot diesel

Ekstremt mye billigere

Å fylle dieseltanken på en Skoda Kodiaq koster deg 1276 kroner. Kjører du en elektrisk Skoda Enyaq, koster det 64 kroner å lade batteriet.

STATEN TAR LADE-REGNINGEN: Med strømstøtten inkludert, tar staten mesteparten av regningen når du lader batteriet hjemme. Dermed blir det fortsatt svært billig å kjøre elbil sammenliknet med bensin- eller dieselbil. Foto: Rune Korsvoll
STATEN TAR LADE-REGNINGEN: Med strømstøtten inkludert, tar staten mesteparten av regningen når du lader batteriet hjemme. Dermed blir det fortsatt svært billig å kjøre elbil sammenliknet med bensin- eller dieselbil. Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Strømprisene er skyhøye. Det er også prisen på bensin og diesel. Diskusjonene om det er mest lønnsomt å kjøre på strøm eller bensin og diesel har blusset opp igjen.

Skoda er blant bilprodusentene som fortsatt har et visst salg av dieselbiler, med Kodiaq som bestselgeren. Samtidig har de elektriske Enyaq, som er på samme størrelse og en av Norges mest populær elbiler for tiden.

Førstnevnte har en dieseltank på 58 liter. Med en dieselpris på 22 kroner per liter, koster det 1276 kroner å fylle tanken.

Elektriske Enyaq har et batteri på 77 kWt. Med en strømpris på seks kroner, koster det deg egentlig 623 kroner å fullade batteriet hjemme, ifølge beregninger som Norges Automobil-Forbund har gjort.

Regner vi inn strømstøtten du får fra staten hjemme, er prisen for å lade plutselig bare 164 kroner inkludert elavgift, moms og nettleie, viser tallene fra Naf.

Strømstøtten gjør el billig

Det hører med til historien at du kjører omtrent dobbelt så langt på tanken med diesel enn du gjør med et fulladet batteri.

SJU GANGER DYRERE: Det er sju ganger dyrere å fylle tanken på Norges mest populære dieselbil Skoda Kodiaq enn å lade batteriet på elbil-broren Enyaq. Selv om du kjører dobbelt så langt på dieseltanken, er det betydelig dyrere. Foto: Skoda
SJU GANGER DYRERE: Det er sju ganger dyrere å fylle tanken på Norges mest populære dieselbil Skoda Kodiaq enn å lade batteriet på elbil-broren Enyaq. Selv om du kjører dobbelt så langt på dieseltanken, er det betydelig dyrere. Foto: Skoda Vis mer

Likevel er det liten tvil om at det fortsatt er svært lønnsomt å kjøre elbil, i hvert fall så lenge du lader hjemme. Og det gjør elbileierne rundt 80 prosent av tiden.

- Hvis spotprisen på strøm er seks kroner, vil strømstøtten dekke mesteparten av laderegningen. Uten strømstøtte hadde det vært en helt annen historie. Dette viser at strømstøtten er viktig for alle som har eller tenker å gå over til elbil, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.

8000 kroner dyrere

Naf har også regnet ut hva kostnaden vil være dersom spotprisen på strøm kommer opp i 12 kroner per kWh når kulda setter inn. Da tar faktisk staten en enda større andel av laderegningen din. Med så høy pris dekker strømstøtten over 80 prosent av elbiladingen, ifølge NAF.

Likevel er det slik at de aller fleste i Norge fortsatt kjører en bensin- eller dieselbil. Naf har regnet ut at en dieselbil-eier det nå betaler nesten 8000 kroner mer i drivstoffutgifter enn for ett år siden. Eier du en bensinbil, har drivstoffutgiftene økt med nesten 5300 kroner det siste året.

Koster 20 000 kroner i året

Naf krever nå at regjeringen gir folk drivstofflettelser i statsbudsjettet som legges fram i oktober. Pressesjef i Naf, Ingunn Handagard sier at alle med bensin- og dieselbiler nå føler på at det er blitt svært dyrt å fylle tanken:

MÅ INNFRI LØFTET: Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard, krever at regjeringen innfrir løftet om avgiftskutt på bensin og diesel i statsbudsjettet som legges fram i oktober.
MÅ INNFRI LØFTET: Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard, krever at regjeringen innfrir løftet om avgiftskutt på bensin og diesel i statsbudsjettet som legges fram i oktober. Vis mer

- Dette er gjerne folk som bor i spredtbygde strøk, og som har få alternativer til bilen. Derfor må regjeringen også finne løsninger for de som ennå ikke har hatt mulighet til å skaffe seg en elbil, sier Handagard.

Staten dekker lading

- Staten dekker nå to av tre kroner av den utgiftsøkningen som har vært på strøm for elbilister som lader hjemme. Samtidig har prisene på bensin og diesel økt med henholdsvis 48 og 53 prosent fra juli i fjor til juli i år. Med disse prisene vil det koste 20 000 kroner i drivstoff i året for en dieselbilist, mens tilsvarende årlig utgift for en elbilist er 000 kroner, sier pressesjefen.

Hun mener at regjeringen har lovet kutt i drivstoffavgiftene:

- Disse løftene er ikke innfridd. Naf savner målrettede tiltak som hjelper diesel- og bensinbil-eierne. De store økningene i drivstoffprisene kommer i tillegg til økte matpriser, økte renter og økte strømutgifter, konkluderer Handagard

PRISEN FOR Å LADE OG TANKE

Så mye koster det å lade fullt hjemme (kr 6 per kWt)
ModellBatteristørrelsePris uten strømstøttePris med strømstøtte
Kia e-Niro64,8 kWtkr 524,-kr 138,-
Skoda Enyaq77 kWtkr 623,-kr 164,-
Audi e-tron 5586,5 kWtkr 700,-kr 184,-
Så mye koster det å fylle dieseltanken (kr 22 per liter)
ModellTank literPris
VW T-roc55kr 1210,-
Peugeot 300853kr 1166,-
Skoda Kodiaq58kr 1276,-

Kilde: NAF og Opplysningsrådet for veitrafikken

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer