Elektriske sparkesykler er virkelig i skuddet om dagen. Og har du ikke nesten blitt påkjørt av en, så eier du kanskje allerede en eller du har testet ut en av utleie-sparkesyklene i norske eller europeiske storbyer.
Samtidig skaper el-sparkesyklene hodebry etter at de inntok bymiljøet i vår. Nyvinningen kom overraskende på politikere og kommunale instanser.
I fjor ble veitrafikkloven endret, noe som første til at kommunene mangler lovhjemmel for å regulere hvordan og hvor el-sparkesyklene skal leies ut - eller parkeres.
Veitrafikkloven definerer nemlig såkalte små elkjøretøy som elektriske ståhjulinger, elektriske sparkesykler, elektriske mopeder og elektriske rulleskøyter som mini-kjøretøy i kategorien «mikromobilitet».
Det betyr at de kommer i samme kategori som vanlige sykler. Og da kan de parkeres hvor som helst.
Kort levetid
Nå har en gruppe forskere ved North Carolina State University i USA publisert en rapport der de analyserer miljøpåvirkninger fra sparkesykler fra utleiefirmaet Bird. Forskerne har gjort en livsløpsanalyse - med alt fra produksjonen til bruken - og fram til el-sparkesykkelen blir skrotet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger