Det var under en konferanse i Gøteborg nylig, at sjefen for Nissan-Renault Energy, Francisco Carranza, fortalte om analysen som var gjort av batteriene i 400.000 elektriske Leaf som er solgt i Europa etter introduksjonen i 2011. Bilprodusenten har studert alt fra lademønster til hvor mye batteriene taper effekt etter hvert som de blir brukt.
Lever i 22 år
- Data fra våre analyser, viser at batteriene vil overleve selve bilen med 10-12 år. Vi regner med en gjennomsnittlig levetid på bilen på 10 år i de fleste Europeiske land, mens batteriene ser ut til å kunne vare i 22 år. Det betyr at vi må ta vare på disse batteriene og finne andre områder å gjenbruke dem på, fortalte Carranza til Automotive News.
Nissan har flere prosjekter som viser hvordan de brukte elbil-batteriene kan brukes.
Gjenbruk på Bislett
I fjor ble Bislett stadion i Oslo Norges første idrettsanlegg med solceller på taket. Det har i tillegg et energilagringssystem med brukte batterier fra Nissan Leaf.
– Energilagringssystemet som er etablert på Bislett vil gi oss en langt bedre utnyttelse av energiproduksjonen fra solcellepanelene, og styringssystemet vil bidra til å redusere energibruken, sa direktør i Kultur- og idrettsbygg, Eli Grimsby da anlegget ble åpnet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger