I løpet av siste kvartal i 2020 tok elbil-salget i Europa av, da hele 16,5 prosent av de registrerte nybilene var ladbare. Faktisk ble det registrert mer enn tre ganger så mange (+216,9 %) helelektriske biler da, som i de tre siste månedene året før.
Og ikke nok med det. Europeerne har tydeligvis også oppdaget at det finnes fordeler med å ha strømkabel til bilen, for de ladbare hybridene økte med nesten 4,5 ganger (331 %) i den samme perioden.
Flere milepæler
I Norge var naturligvis elbil-salget rekordhøyt, med en andel på over 54 prosent. Slik sett ligger Europa langt etter, men framgangen er ikke til å ta feil av. Vi skal komme tilbake til hva som har skjedd.
Økningen sørget for at salget av både hybridbiler og ladbare biler (elbiler og plug in-hybrider til sammen) for første gang passerte én hel million enheter hver i Europa.
Totalt ble det i løpet av 2020 solgt nesten tolv millioner personbiler - uansett drivlinje - i EU, EFTA og Storbritannia, i et år preget av corona og blodrøde salgstall (der bare lille Norge skilte seg ut igjen).
Bensin og diesel på retur
Hva er det som automatisk skjer når andelen biler med helt eller delvis drivlinje øker? Jo, like logisk som at to pluss to blir fire går andelen biler på fossilt brensel ned - noe det gjorde til gagns i fjor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger