Elbil på topp i Europa

Elbil-boom i Europa

Med blant annet to av de tre mest solgte bilene i desember, er elbilene i ferd med å «ta en Norge» ute i Europa også.

BOOM! Elbiler som VW ID.3 har bidratt til at elbilsalget i Europa gikk i været i slutten av 2020. Foto: Øystein B. Fossum
BOOM! Elbiler som VW ID.3 har bidratt til at elbilsalget i Europa gikk i været i slutten av 2020. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I løpet av siste kvartal i 2020 tok elbil-salget i Europa av, da hele 16,5 prosent av de registrerte nybilene var ladbare. Faktisk ble det registrert mer enn tre ganger så mange (+216,9 %) helelektriske biler da, som i de tre siste månedene året før.

Og ikke nok med det. Europeerne har tydeligvis også oppdaget at det finnes fordeler med å ha strømkabel til bilen, for de ladbare hybridene økte med nesten 4,5 ganger (331 %) i den samme perioden.

FUNKSJONER: På Volkswagens elbiler i ID.-serien har de nå lagt inn en stilig funksjon – nemlig ID.Light. Video: Øystein Bergrud Fossum / Rune M. Nesheim. Klipp: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Bilsalget i Europa 2020 (Q4) - fordelt på drivstoff

Diagrammet viser andel biler solgt i de tre siste månedene i Europa i 2020, fordelt på drivstoff. Elbiler og ladbare hybrider er samlet i «ladbare biler». Kilde: ACEA
Diagrammet viser andel biler solgt i de tre siste månedene i Europa i 2020, fordelt på drivstoff. Elbiler og ladbare hybrider er samlet i «ladbare biler». Kilde: ACEA Vis mer

Flere milepæler

I Norge var naturligvis elbil-salget rekordhøyt, med en andel på over 54 prosent. Slik sett ligger Europa langt etter, men framgangen er ikke til å ta feil av. Vi skal komme tilbake til hva som har skjedd.

Økningen sørget for at salget av både hybridbiler og ladbare biler (elbiler og plug in-hybrider til sammen) for første gang passerte én hel million enheter hver i Europa.

Totalt ble det i løpet av 2020 solgt nesten tolv millioner personbiler - uansett drivlinje - i EU, EFTA og Storbritannia, i et år preget av corona og blodrøde salgstall (der bare lille Norge skilte seg ut igjen).

Første søyle for hver drivlinje er for 2019, andre søyle er 2020, mens tredje søyle er fjerde kvartal 2020. Bensin og diesel-andelen har gått kraftig tilbake, mens andelen ladbare biler (el- og plug in) og hybridbiler har fått en kraftig økning både fra 2019-2020, men enda mer i fjerde kvartal 2020. Grafikk/kilde: Dinside/ACEA
Første søyle for hver drivlinje er for 2019, andre søyle er 2020, mens tredje søyle er fjerde kvartal 2020. Bensin og diesel-andelen har gått kraftig tilbake, mens andelen ladbare biler (el- og plug in) og hybridbiler har fått en kraftig økning både fra 2019-2020, men enda mer i fjerde kvartal 2020. Grafikk/kilde: Dinside/ACEA Vis mer

Bensin og diesel på retur

Hva er det som automatisk skjer når andelen biler med helt eller delvis drivlinje øker? Jo, like logisk som at to pluss to blir fire går andelen biler på fossilt brensel ned - noe det gjorde til gagns i fjor.

Store deler av kontinentet opplevde en stor nedgang i dieselsalget, spesielt i fjerde kvartal da andelen endte på én firedel (25,4 %). Året sett under ett endte dieselandelen på 28 prosent (ned fra 31,6 %).

Enda verre gikk det med bensinbilene, som tidligere har «eid» bilsalget i Europa. I 2019 var andelen på 57,8 prosent, mens den i fjerde kvartal 2020 var tett ned mot 40 prosent.

Selv om bensin og diesel fortsatt har majoriteten av nybilsalget, er utviklingen ikke til å ta feil av: Europa nærmer seg Norge.

Bilsalget i Europa 2020 vs 2019

Slo Norge

Mye av æren for at elbilene og hybridene stjeler andeler er at flere europeiske land har begynt å gjøre som Norge - å gi insentiver. En annen ting er at det har blitt et stadig større utvalg biler å velge mellom. At for eksempel Volkswagen kom med sin «første» elbil i ID. 3 har også noe å si.

Det førte til at Nederland faktisk gikk forbi Norge i elbilsalget (i desember), mens store markeder som Frankrike og Tyskland virkelig har begynt å se effekten av sine insentiver. Hos sistnevnte økte salget av ladbare biler med saksgangen (500 %) i siste kvartal 2020.

Mest solgte biler i Europa - desember 2020

# Modell Antall
1.VW Golf30 073
2.VW ID.327 997
3.Tesla Model 324 567

ELBILSUKSESS: Bak VW Golf (som også har helelektrisk alternativ) var elbilene VW ID.3 og Tesla Model 3 de mest registrerte nybilene i Europa i desember. Kilde: JATO

– Kommer endelig etter

Utviklingen får naturligvis elbil-folket til å juble.

– Ja. Elbilsalget fikk et kraftig løft i Europa. Det er gøy å se at de kommer etter, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside.

Hun gleder seg spesielt over nevnte Nederland og Tyskland, som virkelig er på vei til å øke elbilandelen.

– Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg framover. Dieselsalget har stupt siden 2015 (Dieselgate), mens verdens største dieselmotor-fabrikk legger om til elmotorer og batterikostnadene går ned, fortsetter Bu engasjert.

JUBLER: Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen mener Norge har gått foran i den globale elbilutviklingen.
JUBLER: Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen mener Norge har gått foran i den globale elbilutviklingen. Vis mer

Hun peker dessuten på at det ikke bare er elbilsalget i Europa som er på vei.

– Globalt økte elbilsalget 43 prosent i 2020, så det er ingen tvil om at det er kraftige endringer på gang, slår elbillederen fast.

Mot klimamålet

Samferdselsminister Knut Arild Hareide er på sin side fornøyd med at over at elbilandelen i Norge er høy.

– Det er svært gledelig at 54 prosent av alle nye biler i 2020 var elbiler. Da er vi på vei til å nå våre ambisiøse klimamål om at alle nye biler er nullutslippsbiler i 2025, sier han til Dinside.

FORNØYD: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) gleder seg over elbilandelen i Norge. Foto: Øystein B. Fossum
FORNØYD: Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) gleder seg over elbilandelen i Norge. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Samtidig synes han ikke det er rart at bilsalget totalt dalte i corona-året 2020.

– Pandemien har vært en stor påkjenning for privatøkonomien til folk verden over. Derfor er det ikke uventet å se statistikk som viser at bilsalget generelt faller.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer