Elbilene utgjør nå, med små variasjoner fra måned til måned, i overkant av en av ti nye biler som selges her i landet. Dermed er Norge det landet i verden der det selges suverent mest elbiler i forhold til antall innbyggere.
Det siste året har andelen elbiler måned for måned utgjort 10 - 12 prosent av det totale bilsalget i gjennomsnitt - noe som gjør Norge til elbil-landet fremfor noe.
Milepæler
Det hele startet for alvor i 2011 og da var det lille Mitsubishi i-MiEV som rådet grunnen med sine trillinger - en mye mer anvendelig bil enn Th!nk og Buddy, bybilene vi hadde hatt til da. Så tok det virkelig av med Nissan Leaf og 2013 og 2014 ble årene da det ble mer å velge i:
- Test av Tesla Model S
- Test av VW e-up!
- Test av BMW i3
- Test av Renault Zoe
- Test av Nissan e-NV200 Evalia
- Test av Mercedes B Electric Drive
Dette er for øvrig vår andre elbil-duell. Vi har tidligere publisert duellen mellom Nissan Leaf og BMW i3.
Ferske flinkiser
Denne gangen ville vi teste mot hverandre to av de senest ankomne på markedet, som vi tidligere har testet hver for seg. Felles for de to er at de er kompaktklassebiler som vil konkurrere mot pioneren Nissan Leaf, og vi ble temmelig overbevist av begge to individuelt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger