Åtte britiske og nederlandske forskere har nylig publisert en forskningsrapport, som tar for seg klimaavtrykket for elektrifisering av bilpark og overgang til varmepumper i hus. Rapporten er blant annet omtalt på nature.com.
I studien har de tatt for seg hele livssyklusen - fra produksjon, til bruk og til slutt gjenvinning av produktene.
El bedre enn bensin – uansett
Forskerne har ikke bare sett på hvor ren elektrisiteten er i de ulike land, men også studert hvor mye utslipp som genereres under produksjon og opphugging av bilen.
Det er, som mange påpeker, produksjon av batterier som forårsaker de største utslippene i bilproduksjonen.
Allikevel viser studien at land som England, som har mye kullkraft, er miljøgevinsten likevel rundt 30 prosent i favør elbiler. Globalt viser det seg at elbiler er renest i 95 prosent av tilfellene. Og selv i land med mest skitten elektrisitet, går utviklingen i mer miljøvennlig retning.
Fra vugge til grav
- At elbiler øker utslippene dersom man ser på de fra vugge til grav, er en myte. Vi har sett mange diskusjoner om temaet og det florerer av feilinformasjon rundt temaet, uttaler en av forskerne, Florian Knobloch ved universitetet i Nijmegen i Nederland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger