De kuleste elbilene i 2019

Elbil-feberen: Her er bilene vi gleder oss til

Før året er omme, vil det ha blitt solgt 44.500 elbiler i Norge. Neste år tror ekspertene at tallet kan bli 75.000 takket være nye, spennende modeller.

TROR PÅ EVENTYR: - Vi tror på en kraftig økning i salget av elbiler neste år. I andre halvår viser vi vår ny, elektriske ID, men åpner for reservasjon allerede over nyttår, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef i VW i Norge. Foto Rune Korsvoll
TROR PÅ EVENTYR: - Vi tror på en kraftig økning i salget av elbiler neste år. I andre halvår viser vi vår ny, elektriske ID, men åpner for reservasjon allerede over nyttår, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef i VW i Norge. Foto Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Norge er klart på toppen i Europa hva elbilsalg angår. I fjor ble det solgt 33.025 rene elbiler, i år blir det rundt 44.500 dersom desember-salget følger normalen.

Men det stopper ikke der. Sentrale aktører i bransjen vi har snakket med, forventer en dramatisk økning i 2019. Noen tror at elbil-salget blir så høyt som 75.000.

Det betyr i så fall at halvparten av nybilsalget blir rene elektriske biler. I tillegg kommer hybrider og ladbare hybrider. Mange nye, spennende modeller og lange ventelister på en del av dagens elbiler bidrar til den kraftige økningen.

Mange i kø

- Vi har gått gjennom tallene fra de norske importørene, tatt utgangspunkt i et stabilt salg av eksisterende modeller, pluss det antall nye biler som importørene er blitt lovet fra fabrikkene, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening.

Vi har ikke tatt hardt i, og har blant annet bare regnet med 2.000 eksemplarer av nye Kia e-Niro, som vi vet har en mye lengre venteliste. Da kommer vi opp i mellom 70.000 og 75.000 nye elbiler neste år, fortsetter hun.

Bu mener norske bilkjøpere i stadig større grad oppfatter en elbil som en helt vanlig bil. Direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening er ikke veldig uenig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer