Test: Peugeot e-Traveller

Elbil for storfamilien

Rekordbillig, men den har en stor ulempe.

SJEKK ALLE LØSNINGENE: Den nye Peugeot e-Traveller er en liten gavepakke for de som trenger en svær familiebil. Med den elektriske drivlinja sparer du nesten 300.000 kroner i forhold til dieselversjonen. Men den har en ulempe. Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du velsignet deg selv med tre eller flere barn, står en svær bil på ønskelista. Frem til nå har personbilvariantene av varebilene vært svindyre. VW Multivan og Mercedes Vaneo koster nesten millionen, og selv om Peugeot Traveller er en billigbil i forhold, koster den også fra 740.000 kroner – med dieselmotor.

LUKSUSLAUNCH: Vi kjører 7-seteren med flybord og vendbare seter for andre seterad. Sjekk videoen over for alle muligheter man har i familiefrakteren. Foto: Rune M. Nesheim
LUKSUSLAUNCH: Vi kjører 7-seteren med flybord og vendbare seter for andre seterad. Sjekk videoen over for alle muligheter man har i familiefrakteren. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men nå har den kommet som moms- og avgiftsfri elbilversjon, og blir plutselig tilgjengelig for svært mange fler. Nå kan du kjøpe splitter ny, svær familiebil for 429.900 kroner.

Testbilen er sort med ekstra sotede ruter. Det gjør at den kanskje blender litt for godt inn sammen med varebilen Expert. Det er en nedtur for selvfølelsen blant naboene … helt til du åpner opp de elektrisk drevne skyvedørene som gir deg en flott lounge med flybord og god plass til sju stykker. Den kommer standard som 8 seter og hvis du vil ha 9. bestiller du lang versjon.

VELDIG ANONYM: Med beksorte vinduer i Allure, er det lite som skiller den fra varebilene du ser på veien, men fargede fangere og speil er standard. Foto: Rune M. Nesheim
VELDIG ANONYM: Med beksorte vinduer i Allure, er det lite som skiller den fra varebilene du ser på veien, men fargede fangere og speil er standard. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Personbilversjonen heter Traveller. Bilen i seg selv er noen år gammel og knapt vært i trafikkbildet i Norge, men nå har den fått elmotor som trekker forhjulene med en batteripakke på enten 50 eller 75 kWt og heter nå e-Traveller.

Vi kjører bilen med det minste batteriet, med sparsomme 23 mils rekkevidde. Men ALLE kommer til å kjøpe den med det store, med oppgitt rekkevidde på 33 mil, så vi foretar rekkeviddetesten med varebilen e-Expert med det store batteriet.

Prisforskjellen med 50 prosent større batteri er 60.000 kroner – en helt nødvendig påkost. spør du oss. Importøren mener det samme og tror 99,5 prosent av kjøperne velger 75 kWt.

PØLSEBU: Personbilvarianten har glassrute i bakruta som kan åpnes separat. Foto: Rune M. Nesheim
PØLSEBU: Personbilvarianten har glassrute i bakruta som kan åpnes separat. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Kort rekkevidde

e-Traveller har alle ulempene en elbil kan ha. Den har aerodynamikk som en murstein og en stor kupé som skal varmes opp.

Bruker du bilen på vanlig riksvegnett og sjelden er over 80 km/t, har du ok rekkevidde, og dersom du er flink til å bruke app-styringen til å forvarme kupeen med ladekabelen tilkoblet før avgang, funker det greit for mange. Vi klarte dessverre aldri å koble opp appen på noen av bilene, noe som er et stort savn i kulda.

Men lange pass på motorveien i 110 km/t på vinterstid kan du glemme. Da vil rekkevidden mer enn halveres. Sjekk videoen under.

IKKE KJØR FORT: Hastighet og kulde er faktorene som utgjør størst innhugg i hovr langt du kommer. Sjekk hva som skjedde da vi kjørte den på samme strekning i 70, 80, 90, 100 og 110 km/t i minus 10 grader. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

I vår rekkeviddetest med 75 kWt batteri, kommer vi 21,5 mil med tom bil. Da har vi med forvarmet kupe (tidstinnstilt fra skjermen), tom bil og utetemperatur mellom -12 og -8 grader. Ingen kjøring skjer på motorvei.

I bykjøring vil den derimot kunne gi lenger kjørelengde enn oppgitt på sommerstid.

PÅ FORSKJERMEN: All elektronikk befinner seg i motorrommet. Bilen tar imot 7,4 kW på hjemmelader og 100 kW på hurtiglader. Dessverre må man av med plastlokk hver eneste gang,. Og du må lade hele tiden. Foto: Rune M. Nesheim
PÅ FORSKJERMEN: All elektronikk befinner seg i motorrommet. Bilen tar imot 7,4 kW på hjemmelader og 100 kW på hurtiglader. Dessverre må man av med plastlokk hver eneste gang,. Og du må lade hele tiden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men batteriet lades fort dersom du har 32 ampere kurs tilgjengelig. Bilen kan ta imot 7,4 kW på standard ombordlader. Du kan også bestille 11 kW-lader for 5600 kroner. Den tar imot 100 kW under gunstige forhold på hurtiglader.

Forsiktig på gassen

Motoren kjenner vi fra Peugeot e-208 og e-2008. Det vil si 136 hester og 260 Nm dersom du trykker den i kjøreprogrammet sport. Normalt har du 109 hester tilgjengelig.

GOD PLASS: Det er nesten en halvmeter ned til motoren og rommet er bredt, så det er rart Peugeot ikke har laget en svær balje hvor man kunne hatt bagasje eller verktøy i varebilversjonen. Her hadde det vært plass til ladekabler og flere bager. Foto: Rune M. Nesheim
GOD PLASS: Det er nesten en halvmeter ned til motoren og rommet er bredt, så det er rart Peugeot ikke har laget en svær balje hvor man kunne hatt bagasje eller verktøy i varebilversjonen. Her hadde det vært plass til ladekabler og flere bager. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den er overraskende kvikk i hastighetene man normalt befinner seg i, og man føler ikke man savner effekt. Vi har ikke kjørt bilen full av folk og last og vi tipper at når den fylles med tonnet du har tilgjengelig som nyttelast (inkludert fører og passasjerer), blir den nok lat, spesielt over 80 km/t.

MULTIFUNKJSONSRATT: Varebil-dashbordet er pent nok og man får litt "personbilpoeng" med skinn på rattet og automatisk klimaanlegg. Foto: Rune M. Nesheim
MULTIFUNKJSONSRATT: Varebil-dashbordet er pent nok og man får litt "personbilpoeng" med skinn på rattet og automatisk klimaanlegg. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men til vanlig kjøring funker overraskende nok 109 hester helt greit i en slik type bil, og lav effekt spiser mindre av batteriet.

God bak rattet

Bilen er perfekt for dem som ønsker å sitte høyt. Lange personer skulle ønske man kunne trukket rattet mer til seg og gjerne hatt det noe mer loddrett vinkel. Du har justerbare armlener, men de har ikke samme høyde som armlenet i dørsidene.

LUKSUS: Massasjeprogram, korsryggstøtte, elektrisk betjening og varme står på menyen på første rad. Foto: Rune M. Nesheim
LUKSUS: Massasjeprogram, korsryggstøtte, elektrisk betjening og varme står på menyen på første rad. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I stedet blir det til at man trekker setet lenger frem. Det er ikke helt krise i en bil med så høy sittestilling. Innsteget er enkelt både foran og bak. Oversikten er god med parkeringssensorer foran og kamera bak.

Man sitter godt i alle bakseter og det er rikelig med justeringsmuligheter. Med setene mot hverandre kan benplassen bli noe begrenset. Dersom det er et must, ville vi gått for lang versjon. Alle seter i de to bakerste radene har Isofix.

ENKELT: Fram eller tilbake, motorbrems og tre kjøreprogrammer styres fra en liten vorte som stikker ut fra dashbordet.
ENKELT: Fram eller tilbake, motorbrems og tre kjøreprogrammer styres fra en liten vorte som stikker ut fra dashbordet. Vis mer

Den normale versjonen på 496 cm lengde og 192 cm høyde føles snerten å håndtere og går inn i alle parkeringshus og parkeringsplasser.

Med elektrisk håndbrekk som går av uansett om du har på beltet eller ikke, med den lille stilken som girspak, som ikke krever at bilen står stille mellom drive og revers, og med en liten knapp som gir deg motorbrems om du ønsker det, går daglige gjøremål effektivt uten irritasjonsmomenter.

Heldigvis har man trukket det automatiske klimaanlegget ut fra skjerm og ned på egne brytere. Baki betjenes vifte og temperatur fra taket dersom du har aktivert det med egen knapp foran. Enkelt og greit.

Kupeen er varm og god dersom du har forvarmet, og gir overraskende fort varme i kulda dersom du har glemt det. Setevarmen er svært effektiv, men vi savner varme i rattet.

Veldig praktisk

Kasseformen gir maksimal utnyttelse av fotavtrykket og gir mange muligheter i interiøret. Den «korte» versjonen på 496 cm som vi kjører gir et kort men svært høyt bagasjerom, som svelger hele 603 liter opp til hattehylla med alle setene i.

Med bare to seterader er bagasjerommet på enorme 1000 liter opp til setene, 1 750 til taket med setene i bakerste posisjon. Skyves de helt forover får du enorme 1 624 liter til seterygg og 2 381 til taket.

Begge seterader (på 8- og 9-seteren) kan legges ned 40-60 og i tillegg kan du kan stikke ski og lignende under setene. På toppmodellen Allure er setene på skinner og kan justeres i lengderetningen eller tas helt ut slik at du får en svær varebil med 3 968 liters lasterom. Sjekk filmen.

496 eller 530 cm

Den lange versjonen er 530 cm og er et naturlig valg dersom du ønsker gedigen plass. Da er den ikke like lett å parkere over alt, selv om høyden er den samme, 195 cm, slik at man kommer inn i de fleste garasjer og parkeringshus.

MULIGHETER OG PLASS: Vi kjører standard lengde, men har du ekstra plassbehov, kjøper du den 34 cm lengre versjonen. Illustrasjon: Peugeot
MULIGHETER OG PLASS: Vi kjører standard lengde, men har du ekstra plassbehov, kjøper du den 34 cm lengre versjonen. Illustrasjon: Peugeot Vis mer

På sjusetersversjonen vi kjører, har du to kapteinstoler på andre seterad, som enkelt løsnes og snus på skinnene. Da får du også en avtagbar konsoll mellom dem med flybord. Da har du også tre separate bakseterygger som slås ned.

To utstyrsgrader

SJU TOMMER: Egen knapp for elektrisk drift er på plass for å vise forbruk og ladestatistikk og innstilling av ønsket ladetidspunkt. Det er nobelt å legge lading til natta, da strømnettet er lite belastet. Foto: Rune M. Nesheim
SJU TOMMER: Egen knapp for elektrisk drift er på plass for å vise forbruk og ladestatistikk og innstilling av ønsket ladetidspunkt. Det er nobelt å legge lading til natta, da strømnettet er lite belastet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

e-Traveller fås i to versjoner, Business og Allure. Begge har fangere og speiler i bilens farge, mørke ruter LED kjørelys og fartsholder

Men familien blir desto gladere med bi-xenon hovedlykter, nøkkelfri adgang og start, elektriske skyvedører med sparkefunkjon, panorama-soltak, automatisk klima med to soner foran og eget klimaanlegg baki, helelektriske seter med korsryggstøtte, varme og massasje og et ekstra fet underholdningspakke med 8 høyttalere, inkludert basskasse under førersetet.

FLYBORD: En av de bedre løsningene vi har sett. Ofte henger de ned og er i veien for knærne, men skal du absolutt ha slike bord, bør det løses på denne måten. Foto: Rune M. Nesheim
FLYBORD: En av de bedre løsningene vi har sett. Ofte henger de ned og er i veien for knærne, men skal du absolutt ha slike bord, bør det løses på denne måten. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du har navigasjon på 7-tommeren og headup display, riktignok på en liten plastplate. Allure koster 70.000 kroner ekstra, men gir deg den gode følelsen.

Begrenset sikkerhet

Listen med sikkerhetsutstyr bærer preg av at denne baseres på en varebil. Den har 6 kollisjonsputer for de foran, ingen for de i «bagasjerommet», og nødbrems for fotgjengere, ellers er det ingen aktive sikkerhetssystemer, bare varsler for skifte av fil, blindsone tretthet og parkering.

BORT MED TURTELLER: Kjørecomputeren viser det man ønsker, men man får litt hetta av rekkeviddevisningen som ikke alltid stemmer med det som er igjen på batteriet. Hvorfor man har egen måler for hvor mye effekt varemapparatet tar, er en liten gåte. Den står rett opp uansett, med mindre du slår det helt av. Foto: Rune M. Nesheim
BORT MED TURTELLER: Kjørecomputeren viser det man ønsker, men man får litt hetta av rekkeviddevisningen som ikke alltid stemmer med det som er igjen på batteriet. Hvorfor man har egen måler for hvor mye effekt varemapparatet tar, er en liten gåte. Den står rett opp uansett, med mindre du slår det helt av. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mye for pengene

Foreløpig finnes det svært få elektriske alternativer i denne bilklassen. Foreløpig er det bare den luksuriøse Mercedes EQV med 35,5 mils rekkevidde koster fra 759.000 kroner og Maxus Euniq fra 400.000 blank med en rekkevidde på 26 mil.

Testresultat

Peugeot e-Traveller

Den ser ut som en varebil ... til du åpner skyvedørene.

Fantastisk plass, smarte og enkle løsninger i "varerommet" god sittestilling, en viss grad av luksusfølelse, greit støynivå, akkurat sprek nok, laster mye, god å kjøre, bra pris i forhold til hva man pleier å betale.

Turer må planlegges. Katoastrofalt kort rekkevidde med lite batteri.

Med e-Traveller og søskene Citroen e-Spacetourer, Opel Zafira e og Toyota Pro Ace Verso, som i bunn og grunn er en og samme bil og trolig med samme utstyrsvarianter og pris, blir tilbudet langt større.

Startprisen på «kort» business seter med 50 kWt batteri 429.900 kroner. Større batteri koster 60.000 kroner. Toppmodellen Allure koster i tillegg 70.000. Det vil si at du får en fullutrustet 8-seter for 560.000 kroner. Lang versjon koster 30.000 kroner mer. Billigere svær familiebil er det vanskeligere å finne i dag.

Oppdatert: Beklageligvis hadde det sneket seg inn i en feil der bilen fikk terningkast fem. På grunn av den begrensede rekkevidden, skulle det vært terningkast fire. Vi har korrigert dette etter publisering.

Peugeot e-Traveller

MotorElektrisk
Effekt100 kW (136 hk)
Dreiemoment260 Nm
Batteri:Litium-ion
Batterikapasitet:50 kWh
Oppgitt rekkevidde (WLTP):230 km
Ombordlader:7,4 kW (1-fas)
Hurtiglading:100 kW
Ladestandard:CCS
Hjuldrift:Foran
Forbruk WLTP:21,7 kWh/100 km
0-100 km/t:ikke oppgitt.
Toppfart:130 km/t
L x B x H (cm):496/192/190
Akselavstand (cm):327
Dekkdimensjon:225/55R17
Egenvekt:1.894 kg
Tilhhengervekt:1.000 kg
Bagasjerom (VDA):Se bildet i artikkel
Pris fra kr (8-seter).:429.900
Pris testbil kr:523.500

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer