Trådløs lading av elbil i fart

Elbil-fremtid uten stikkontakt?

Det vil bli realitet dersom partnerskapet mellom elbilprodusenter og teknologiselskaper som Qualcomm og Vedecom gir resultatene de ser for seg.

LADES MENS DEN KJØRES: 18. mai foretok Renault en demonstrasjon av trådløs lading av elbil (her en Renault Kangoo Z.E.), under kjøring. Det såkalte DEVC-systemet kan lade opptil 20 kilowatt i en hastighet på 100 kilometer i timen. Foto: Renault
LADES MENS DEN KJØRES: 18. mai foretok Renault en demonstrasjon av trådløs lading av elbil (her en Renault Kangoo Z.E.), under kjøring. Det såkalte DEVC-systemet kan lade opptil 20 kilowatt i en hastighet på 100 kilometer i timen. Foto: Renault Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Elbiler og ladbare hybrider er som vi vet populære som aldri før, særlig i Norge. Fordelene - særlig for elbilene - er godt kjent og ulempene jobbes det kontinuerlig med å redusere. Rekkevidden øker, også for de mer folkelige bilene som Opel Ampera-e og lademulighetene blir gradvis bedre. Men kabler og kontakter må man fortsatt dra på og plugge i.

Trådløs lading er det derfor mange som vil ønske velkommen, men, som vi konstaterte da vi undersøkte situasjonen for to år siden: Utviklingen går på det området mye langsommere enn vi så for oss tilbake i 2011 da vi fikk det demonstrert av Nissan i forbindelse med lanseringen av den første Leaf.

Har tatt lang tid

Innføring av trådløs lading for elbiler er altså noe vi har omtalt i lang tid, men det har tatt skuffende lang tid å få løsningene på markedet - ja det er faktisk fortsatt en svært lite utbredt løsning.

Men WEVC (trådløs elbillading), vil komme etterhvert. Idéen er at man i stedet for å måtte dra ut ladekabelen og plugge den i, bare kan plassere bilen over en «ladeplate» på bakken i garasjen eller på parkeringsplassen og aktivere ladingen - ferdig med det. I de situasjonene vi omtaler her dreier det seg om elektromagnetisk induksjon.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer