Tøffe tester

Elbil på sikkerhets-toppen

Elektriske Volvo C40 og Kia EV6 beskytter passasjerene svært godt og går til topps i EuroNcaps nye kollisjonstester.

NYE KRASJ-TESTER: Med høye poengsummer både for beskyttelse av passasjerene i en kollisjon og for teknologien som skal forhindrer ulykker, går elektriske Volvo C40 og Kia EV6 til topps i EuroNCAPs tester. Foto: EuroNCAP
NYE KRASJ-TESTER: Med høye poengsummer både for beskyttelse av passasjerene i en kollisjon og for teknologien som skal forhindrer ulykker, går elektriske Volvo C40 og Kia EV6 til topps i EuroNCAPs tester. Foto: EuroNCAP Vis mer
Publisert

EuroNCAP har offentliggjort kollisjonstestene av åtte nye biler. I tillegg til elektriske Volvo C40 Recharge og Kia EV6, får også nye Mercedes-Benz C-klasse, VW Multivan og DS4 utstyrt med en ekstra sikkerhetspakke, toppkarakteren fem stjerner.

Volvo er den elbilen som får den høyeste poengsummen for beskyttelse av passasjerene foran. Den beskytter også barna i baksetet svært godt og har det beste utstyret og teknologi som skal forhindre at ulykker oppstår. Også Kia EV6 scorer høyt på disse testene, men presterer en del svakere på beskyttelse av myke trafikanter, ifølge testene til EuroNCAP.

Her er det Mercedes-Benz C-klasse som topper. Den har et såkalt aktivt panser, som fanger opp en fotgjenger eller syklist på en mer skånsom måte når de blir påkjørt.

TØFFE TESTER: Kollisjonene fra siden er noen av de tøffeste å klare for de bilene som vil sikre seg fem stjerner. Kia EV6 består med glans. Foto EuroNCAP
TØFFE TESTER: Kollisjonene fra siden er noen av de tøffeste å klare for de bilene som vil sikre seg fem stjerner. Kia EV6 består med glans. Foto EuroNCAP Vis mer

Skader i brystet

Nye Opel Astra og Peugeot 308, som kommer i elektriske utgaver til Norge om noen måneder, får ikke topp-karakteren. I kommentaren til at bilene bare får fire stjerner, sier EuroNCAP «at i begge typer frontkollisjon (full bredde og med halve fronten mot en barriere) får både den mannlige føreren og kvinnelige passasjeren foran høyere belastning i brystet enn ønskelig. Derfor får Peugeot bare 76 og Opel bare 80 prosent score i disse testene. Bilene med fem stjerner får 90 eller mer.

Mangler utstyr

Opel og Peugeot har heller ikke en kollisjonspute i midten foran. Den skal forhindre at passasjerene krasjer mot hverandre i en sidekollisjon. Dette er noe de aller fleste nye biler nå har. Begge bilene har mye teknologi som skal forhindre ulykker, men mangler noe av det aller mest moderne utstyret».

KRITIKK: Nye Peugeot 308 og Opel Astra kommer som elektriske biler til Norge om ikke lenge. De får kritikk av EuroNCAP for blant annet å mangle en kollisjonspute i midten foran som hindrer passasjerene i å krasje mot hverandre i en sidekollisjon. Foto: EuroNCAP
KRITIKK: Nye Peugeot 308 og Opel Astra kommer som elektriske biler til Norge om ikke lenge. De får kritikk av EuroNCAP for blant annet å mangle en kollisjonspute i midten foran som hindrer passasjerene i å krasje mot hverandre i en sidekollisjon. Foto: EuroNCAP Vis mer

Nye Honda HR-V klarer heller ikke mer enn fire stjerner i testen.

Viktig å unngå ulykker

EuroNCAP-sjef Michiel van Ratingen skryter av bilene som får fem stjerner og sier at de gir utmerket beskyttelse av passasjerene i en ulykke – også barna i baksetet:

- I det store og det hele ser vi gode poengsummer for beskyttelse av passasjerene når en kollisjon oppstår. Enda viktigere er det imidlertid å unngår at ulykker inntreffer. Derfor vil vi fortsette å fokusere mye på dette i årene som kommer. Her er det noen bilprodusenter som må øke innsatsen for ikke å tape i konkurransen, sier van Ratingen.

SÅ SIKRE ER BILENE

ModellTotal stjernerVoksne %Barn i baksetet %Myke trafikanter %Sikkerhetsutstyr %
Kia EV6590866487
Mercedes C-klasse593898082
Volvo C40 Recharge592897089
VW Multivan590896987
Opel Astra480826766
Peugeot 308476846865
DS4585867482
Honda HR-V482757278

Kilde: EuroNCAP test

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer