EuroNCAP har offentliggjort kollisjonstestene av åtte nye biler. I tillegg til elektriske Volvo C40 Recharge og Kia EV6, får også nye Mercedes-Benz C-klasse, VW Multivan og DS4 utstyrt med en ekstra sikkerhetspakke, toppkarakteren fem stjerner.
Volvo er den elbilen som får den høyeste poengsummen for beskyttelse av passasjerene foran. Den beskytter også barna i baksetet svært godt og har det beste utstyret og teknologi som skal forhindre at ulykker oppstår. Også Kia EV6 scorer høyt på disse testene, men presterer en del svakere på beskyttelse av myke trafikanter, ifølge testene til EuroNCAP.

Kan være farlig
Her er det Mercedes-Benz C-klasse som topper. Den har et såkalt aktivt panser, som fanger opp en fotgjenger eller syklist på en mer skånsom måte når de blir påkjørt.

Skader i brystet
Nye Opel Astra og Peugeot 308, som kommer i elektriske utgaver til Norge om noen måneder, får ikke topp-karakteren. I kommentaren til at bilene bare får fire stjerner, sier EuroNCAP «at i begge typer frontkollisjon (full bredde og med halve fronten mot en barriere) får både den mannlige føreren og kvinnelige passasjeren foran høyere belastning i brystet enn ønskelig. Derfor får Peugeot bare 76 og Opel bare 80 prosent score i disse testene. Bilene med fem stjerner får 90 eller mer.

Denne ukjente knappen redder liv
Mangler utstyr
Opel og Peugeot har heller ikke en kollisjonspute i midten foran. Den skal forhindre at passasjerene krasjer mot hverandre i en sidekollisjon. Dette er noe de aller fleste nye biler nå har. Begge bilene har mye teknologi som skal forhindre ulykker, men mangler noe av det aller mest moderne utstyret».

Nye Honda HR-V klarer heller ikke mer enn fire stjerner i testen.
Viktig å unngå ulykker
EuroNCAP-sjef Michiel van Ratingen skryter av bilene som får fem stjerner og sier at de gir utmerket beskyttelse av passasjerene i en ulykke – også barna i baksetet:

Elbilene som får stryk
- I det store og det hele ser vi gode poengsummer for beskyttelse av passasjerene når en kollisjon oppstår. Enda viktigere er det imidlertid å unngår at ulykker inntreffer. Derfor vil vi fortsette å fokusere mye på dette i årene som kommer. Her er det noen bilprodusenter som må øke innsatsen for ikke å tape i konkurransen, sier van Ratingen.
SÅ SIKRE ER BILENE
Modell | Total stjerner | Voksne % | Barn i baksetet % | Myke trafikanter % | Sikkerhetsutstyr % |
Kia EV6 | 5 | 90 | 86 | 64 | 87 |
Mercedes C-klasse | 5 | 93 | 89 | 80 | 82 |
Volvo C40 Recharge | 5 | 92 | 89 | 70 | 89 |
VW Multivan | 5 | 90 | 89 | 69 | 87 |
Opel Astra | 4 | 80 | 82 | 67 | 66 |
Peugeot 308 | 4 | 76 | 84 | 68 | 65 |
DS4 | 5 | 85 | 86 | 74 | 82 |
Honda HR-V | 4 | 82 | 75 | 72 | 78 |
Kilde: EuroNCAP test