Audi e-tron, Tesla Model 3 og Model X, VW ID.3 og VW e-Golf. Dette har vært bestselgerne på det norske bilmarkedet hver måned de siste par årene.
Bilene tilhører forskjellige prisklasser og segmenter, men de har én ting til felles, de går framover uten hjelp av en forbrenningsmotor - de er elbiler.
Elbilene har dominert det norske bilsalget fullstendig. Fjoråret var for øvrig første gang de totalt sett oversteg 50 prosent av de norske nyregistreringene over et helt år, men topplistene har likevel vært tapetsert av det myndighetene ser for seg er framtidas biler i mange år allerede.
Mest solgte bilmodell i januar
# | Modell | Antall | Andel |
1. | Toyota Rav4 | 812 | 7,88 % |
2. | Audi e-tron | 708 | 6,87 % |
3. | Volvo XC40 | 528 | 5,13 % |
4. | Peugeot e-2008 | 485 | 4,71 % |
5. | Mercedes-Benz EQC | 467 | 4,53 % |
6. | Polestar 2 | 443 | 4,30 % |
7. | Nissan Leaf | 334 | 3,24 % |
8. | BMW X1 | 291 | 2,82 % |
9. | Volvo XC60 | 285 | 2,77 % |
10. | MG ZS EV | 273 | 2,65 % |
Totalt | 10 301 | 100 % |
Tabellen viser den mest registrerte nye personbilen på det norske markedet i januar 2021. Kilde: OFV

Verden har misforstått
Tilbake til ... 2010-tallet
Men 2021 starter litt annerledes. Det totale elbilsalget er lavere i januar enn snittet for hele 2020. Samtidig vippes elbilene ned fra tronen for første gang siden juli 2017.
Selv om den ikke akkurat består av gammel teknologi denne heller, bilen som har tatt tilbake topplassen. Nye Toyota RAV4 ble lansert i 2019 med ladbar hybrid-motor (PHEV), og det har satt vind i seilene på den robuste SUV-traveren.
I januar endte RAV4 med hele 812 registreringer. Det var mer enn nok til å bli Norges mest solgte bil i årets første måned, foran 2020-mesteren Audi e-tron (708, elbil) og Volvo XC40 (349, stort sett ren elbil).
Drivstoff-tabellen
# | Drivstoff | Andel |
1. | Elbil | 53,0 % |
2. | Ladbar hybrid | 27,6 % |
3. | Hybrid | 8,1 % |
4. | Diesel | 6,2 % |
5. | Bensin | 5,0 % |
Hydrogen | - |
Tabellen viser fordelingen mellom drivstoff på de nyregistrerte personbilene i januar 2021. Elbilandel på 53 prosent er litt lavere enn totalen i fjor, som var 54,3 prosent. Kilde: OFV
Hvem var det da?
Det er nøyaktig tre og et halvt år siden sist (1281 dager) en ikke-elbil endte øverst i statstikken, og altså har ikke en bil helt eller delvis drevet av fossilt drivstoff stått øverst på nybil-registreringslista siden juli 2017.
Denne sommermåneden ble det utlevert 636 VW Golf til norske kunder - uansett drivstoff. 496 av disse var ikke-elbiler (226 bensin og diesel, 228 ladbare hybridbiler), mens bare 140 var helelektriske.
Dermed endte ikke-elversjonen rett foran Toyota Yaris (hybrid) - en annen ikke-elbil - med sine 494 nyregistreringer.
Men det var da ... tilbake til 2021!

Dette er den EGENTLIGE bestselgeren i Norge!
Pladask for VW
Totalt sett har Toyota fått en flying start på 2021. Med totalt 1318 nybilregistreringer knuser de BMW, Volvo og Audi på plassene bak.
Oppsiktsvekkende nok må vi se helt ned til sjuendeplass for å finne «erkefienden» Volkswagen, som japanerne er vant til å knive med i toppen av lista.
Salget av den nye bestselgeren VW ID.3 har imidlertid ikke tatt like mye av i år, som importøren hadde sett for seg. Faktisk har det bare blitt registrert 116 nye eksemplarer av VWs første rendyrkede elbil i januar.
Merketoppen
# | Merke | Antall | Andel |
1. | Toyota | 1318 | 12,79 % |
2. | BMW | 1073 | 10,42 % |
3. | Volvo | 1060 | 10,29 % |
4. | Audi | 813 | 7,89 % |
5. | Peugeot | 775 | 7,52 % |
6. | Mercedes-Benz | 745 | 7,23 % |
7. | Volkswagen | 537 | 5,21 % |
8. | Polestar | 444 | 4,31 % |
9. | Kia | 416 | 4,04 % |
10. | Nissan | 395 | 3,83 % |
Totalt | 10301 | 100 % |
Tabellen viser de to mest solgte merkene i januar 2021. Kilde: OFV