Elbiler som ikke kan kjøre med henger

Elbil ryker på tilhenger

Mange elbiler kan ikke trekke tilhenger. Mange har lav hengervekt. Førerkortet ditt avgjør også hva du kan trekke. Her ryker mange.

TUNGA RETT I MUNNEN: Når du kjøper ny eller brukt elbil, gjelder det å holde tunga rett i munnen både når det gjelder hva bilen er godkjent for å trekke og hva førerkortet ditt sier at du har lov til. Foto: Tysse
TUNGA RETT I MUNNEN: Når du kjøper ny eller brukt elbil, gjelder det å holde tunga rett i munnen både når det gjelder hva bilen er godkjent for å trekke og hva førerkortet ditt sier at du har lov til. Foto: Tysse Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I gamle dager, for fire-fem år siden, da alle kjøpte bensin- eller dieselbil, var det ikke noe spørsmål om den kunne trekke tilhenger. Spørsmålet var bare hvor tung henger den kunne trekke. I dag, når stort sett alle kjøper elbil, er situasjonen en helt annen.

Ingen henger

Mange av elbilene som kom på markedet fore fire-fem år siden, har ikke mulighet for montering av tilhengerfeste. Slik er det fortsatt for mange av de nye, mindre elbilene.

Moderne biler som VW ID.3, Peugeot e-2008 eller Lexus UX 300e, er ikke godkjent for tilhenger. Sjekker du listen nederst i saken, finner du bortimot 20 elbiler som ikke kan trekke henger.

Andre kan bare trekke en tilhenger på maksimalt 300-400 kilo. Det holder knapt til å kjøre bort løvet fra hagen i høst.

TEST: Elbilen til Honda er inspirert av en 70-talls Honda Civic. Manges tanker går nok også til en tidlig generasjon av bestselgeren Volkswagen Golf eller andre europeiske kombikupeer fra 70/80-tallet. Video/Reorter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Tilhenger-kongen

Planlegger du å trekke en campingvogn eller andre tunge hengere, må du kjøpe for eksempel en Audi e-tron eller Mercedes EQC, som begge klarer 1800 kilo. Eller en Tesla Model X, som er godkjent for tilhenger på hele 2250 kilo.

Kjøper du en ny eller brukt elbil, er det viktigere enn noen gang å holde tunga rett i munnen og finne en bil som passer ditt behov.

TESLA X VINNER: Foreløpig slår ingen Tesla Model X når det gjelder å trekke henger. Den er godkjent for henger på 2 250 kilo. Foto: Rune Korsvoll
TESLA X VINNER: Foreløpig slår ingen Tesla Model X når det gjelder å trekke henger. Den er godkjent for henger på 2 250 kilo. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

En ting er hva bilen er registrert for å kunne trekke. Dette står i vognkortet. Hvilken tilhenger du kan trekke er imidlertid også avhengig av hvilken førerkort-klasse du har. Det er da regelverket begynner å bli litt mer komplisert.

Hva sier førerkortet?

Har du førerkort i klasse BE, eller det som folk kaller personbil-lappen og tilhenger-lappen, er det ganske enkelt. Da gjelder følgende:

Du kan kople på en henger med totalvekt inntil 3500 kilo. Du må passe på at vekten av tilhenger og last ikke overstiger det antall kilo som det står oppgitt i bilens vognkort at den kan trekke. Har du en Tesla Model 3, står det i vognkortet at den kan trekke henger på 1000 kilo. Da er det denne vekten som gjelder.

Har du et førerkort i «bare» klasse B, er det plutselig langt flere ting du må forholde deg til.

Hovedregelen er at dersom den samlede tillatte totalvekten av bilen og hengeren til sammen ikke overstiger 3500 kilo, kjører du lovlig.

TILHENGER-LAPPEN: Har du fører kort i klasse BE – altså med «tilhenger-lappen» er det enkelt. Mangler du E-en, er regelverket komplisert. Foto: Rune Korsvoll
TILHENGER-LAPPEN: Har du fører kort i klasse BE – altså med «tilhenger-lappen» er det enkelt. Mangler du E-en, er regelverket komplisert. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Sjekk vognkortet

Her er det imidlertid et unntak: Dersom hengeren ikke har høyere totalvekt enn 750 kilo, har du lov til å bruke den selv om totalvekten på bilen og hengeren til sammen skulle overstige 3 500 kilo.

Men i begge disse tilfellene må du passe på at den aktuelle vekten av hengeren og lasten ikke overstiger det som står i vognkortet til bilen at den kan trekke.

Koster deg 5500 kroner

Hvert år stopper Utrykningspolitiet mange bilister som gir uttrykk for at de ikke visste at de kjørte med henger i strid med regelverket:

– Hvert år stopper vi trafikanter uten gyldig førerkort for å kjøre tilhengeren de har. I de fleste tilfeller skyldes det uvitenhet. Mange har bare vanlig klasse B og vet ikke at de trenger utvidet førerkort for å kjøre den tilhengeren de har, forteller konstituert UP-sjef Roar Skjelbred Larsen til Dinside.

Blir de stoppet uten gyldig førerkort, får de ikke kjøre videre.

– De blir også anmeldt og vil ved første gangs forseelse få et forelegg pålydende 5500 kroner, legger han til.

Den konstituerte UP-sjefen anbefaler alle å bruke tilhenger-kalkulatoren som Statens vegvesen har utviklet.

Smart kalkulator

I denne kalkulatoren legger du inn registreringsnummeret på bilen og tilhengeren du skal bruke og krysse av for førerkortklassen din.

SJEKK DENNE: Med noen få tastetrykk gir Vegvesenets tilhenger-kalkulator deg svaret på om du kjører lovlig.
SJEKK DENNE: Med noen få tastetrykk gir Vegvesenets tilhenger-kalkulator deg svaret på om du kjører lovlig. Vis mer

Da kommer det opp et svar på om denne kombinasjonen er tillatt eller ikke. Tilhenger-kalkulatoren ligger også som en nedlastbar app både i Apple Store og Google Play.

Vestlands-bedriften Tysse er Norges største produsent av tilhengere. I sin blogg har de en del gode råd for bruk av elbil og tilhenger.

Husk rekkevidden

Blant annet må du være oppmerksom på at rekkevidde til elbilen blir kortere når den trekker tungt. Et eksempel er Audi e-tron, som fikk en rekkevidde helt ned mot 200 kilometer med en henger med bortimot maksimal tillatt last på slep.

Hvor mye kortere rekkevidden blir på din bil, avhenger selvfølgelig av kjøremønster og tyngden på lasten.

I bloggen til Tysse kommer det også fram at en lav tilhenger med én aksel, trekker mindre strøm fra batteriet til bilen, enn en høy tilhenger med to aksler. Årsaken er rett og slett av førstnevnte gir mindre luft- og rullemotstand.

SÅ TUNG TILHENGER KAN ELBILENE TREKKE

BMW i30 kg
Citroën e-C40 kg
Hyundai Ioniq0 kg
Kia e-Niro0 kg
Lexus UX 300e0 kg
Mazda MX-300 kg
MG ZS EV0 kg
Mini SE0 kg
Nissan Leaf0 kg
Opel Corsa-e0 kg
Opel Mokka-e0 kg
Peugeot e-2080 kg
Peugeot e-20080 kg
Porsche Taycan0 kg
Renault Zoe0 kg
Skoda Citigo iV0 kg
Tesla Model S0 kg
VW e-UP0 kg
VW ID.30 kg
Hyundai Kona E300 kg
Kia e-Soul300 kg
BMW iX3750 kg
Ford Mustang Mach-E750 kg
Jaguar i-Pace750 kg
MG Marvel R750 kg
Tesla Model 3 AWD1000 kg
Audi Q4 e-tron 501200 kg
Skoda Enyaq iV80X1200 kg
VW ID.4 GT1200 kg
BYD Tang1400 kg
Polestar 21500 kg
Nio ES81500 kg
Nissan Ariya1500 kg
Volvo XC40 Recharge1500 kg
Ioniq 51600 kg
Kia EV61600 kg
Tesla Model Y1600 kg
Audi e-tron 501800 kg
Mercedes EQA1800 kg
Mercedes EQC1800 kg
Tesla Model X2250 kg

Kilde: Bildata, Opplysningsrådet for veitrafikken

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer