Erik A. Nodland kjører elbil hver dag tur-retur mellom Asker og Oslo, en reise på til sammen rundt 4 mil.
- I dag har de fleste to biler, og da er det synd og skam at ikke flere bruker elbil som en nummer to-bil, sier Nodland.
Selv er han svært fornøyd med sin Citröen Saxo som han mener han sparer mellom 1.000 og 2.000 kroner i måneden på.
- Den er billig i drift og sparer meg tid fordi jeg kan kjøre i kollektivfeltet. Det er også utrolig deilig å kjenne at man gjør noe godt for miljøet, sier Nodland til DinSide.
Nå selger elbilene så det suser - og de blir bare større og bedre
Får ikke blitt nummer én
Men det er én hake ved bilen, og det er batterikapasiteten.
- Du skal være ganske spesiell hvis du bruker elbilen som en nummer én-bil, for det er en del begrensninger på den, sier han.
Han tenker da først og fremst på at batteriene ikke holder for kjøreturer på over 10 mil. Men toppfarten på elbilen, som er lavere enn på vanlige biler, opplever ikke Nodland som en begrensning.
- Farten er helt grei. Bilen har en toppfart på 95 kilometer i timen, og der jeg kjører er ikke fartsgrensen høyere enn 90 kilometer i timen. Så det er ikke noe problem med det, sier Nodland.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger