Elbil: Sparer med elektrisk Citroen Saxo

Denne mannen sparer flere tusen i måneden på å kjøre elbil hver dag. Men den får ikke blitt nummer én.

Publisert
Sist oppdatert

Erik A. Nodland kjører elbil hver dag tur-retur mellom Asker og Oslo, en reise på til sammen rundt 4 mil.

- I dag har de fleste to biler, og da er det synd og skam at ikke flere bruker elbil som en nummer to-bil, sier Nodland.

Selv er han svært fornøyd med sin Citröen Saxo som han mener han sparer mellom 1.000 og 2.000 kroner i måneden på.

- Den er billig i drift og sparer meg tid fordi jeg kan kjøre i kollektivfeltet. Det er også utrolig deilig å kjenne at man gjør noe godt for miljøet, sier Nodland til DinSide.

Nå selger elbilene så det suser - og de blir bare større og bedre

Får ikke blitt nummer én

Men det er én hake ved bilen, og det er batterikapasiteten.

- Du skal være ganske spesiell hvis du bruker elbilen som en nummer én-bil, for det er en del begrensninger på den, sier han.

Han tenker da først og fremst på at batteriene ikke holder for kjøreturer på over 10 mil. Men toppfarten på elbilen, som er lavere enn på vanlige biler, opplever ikke Nodland som en begrensning.

- Farten er helt grei. Bilen har en toppfart på 95 kilometer i timen, og der jeg kjører er ikke fartsgrensen høyere enn 90 kilometer i timen. Så det er ikke noe problem med det, sier Nodland.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer