Rekkevidden på elektriske biler har nå jevnt over blitt så bra, at det nå er ladeangst, mer enn rekkeviddeangst, som utgjør en bekymring for elbileierne - i alle fall om vi skal tro Elbilforeningens egen, store undersøkelse blant medlemmene.

Kan bli et prøve-prosjekt i Oslo
Det siste året har vi blant annet fått Hyundai Kona, Kia e-Niro, Audi e-tron og årets bil 2019, Jaguar I-pace, på det norske markedet. Alle disse elbilene har en oppgitt rekkevidde (WLTP) på oppimot 500 kilometer. Samtidig har Tesla Norge akkurat startet de første utleveringene av Model 3.
Fem biler i forskjellige forhold
Men som mange norske elbileiere har lært; ingen elbiler er i nærheten av å nå sin oppgitte rekkevidde når det blir kaldt.

– IKKE KJØP ELBIL!
En fersk amerikansk studie, utarbeidet av American Automobile Association (AAA) viser nok en gang at det er mye å jobbe med for bilprodusentene. AAA-studien tok blant annet for seg utvikling av rekkevidde, i tre forskjellige temperaturer: -6°C, +24°C og +35°C grader - for fem populære elbiler:
- Nissan Leaf (2018)
- BMW i3 (2018)
- Chevrolet Bolt - tilsvarende norske Opel Ampera-e (2018)
- Tesla Model S 75D (2017)
- VW e-Golf (2017)
I tillegg undersøkte forskerne hvordan bruk av varme, ventilasjon og aircondition i elbilene påvirker rekkevidden i -6°C og +35°C, samt hvor mye det faktisk koster i penger å benytte dette utstyret.

Kulda kan halvere rekkevidden
Ekstreme tap
I AAA-studien mistet elbilene, ved blandet kjøring, i gjennomsnitt 41 prosent av rekkevidden, da termometeret viste seks grader under nullpunktet (20°F).
Strupingen av rekkevidde skyldes hovedsakelig at det krever mye energi å varme opp og opprettholde varmen i kupeen. Men å skru dette av er for mange utenkelig i minusgrader.
- Vi fant ut at temperaturen påvirker elektriske biler mer enn forventet, sier AAA-direktør Greg Brannon til CNBC.

- Ikke kjøp elbil uten varmepumpe
Bare å starte motoren på bilen viste seg å tappe elbil-batteriene for mye strøm - og rekkevidde. I seks minusgrader tapte bilene i gjennomsnitt 12 prosent av rekkevidden. For Chevrolet Bolt - som selges som Opel Ampera-e i Norge - vil det si at rekkevidden på 383 km (238 miles) blir redusert til 336 km (209 miles), bare ved å starte bilen.
Motorstart ble dessuten gjort med kupévarme og setevarmer slått av, mens kjøring med kupévarme og varme i setene struper rekkevidden på Bolt til 225 km (140 miles).
Om tilsvarende tall skulle gjelde for Opel Ampera-e her hjemme, betyr det at rekkevidden taper seg fra 423 km (WLTP) til 372 km, når man starter bilen, og fra 423 til 226 km ved kjøring.



STOR OVERSIKT: Så langt kjører elbilene
For varmt
Undersøkelsene viser også at det ikke bra for elbilene med for høye temperaturer. Ifølge studien blir elbilenes rekkevidde betydelig forkortet ved kjøring i 35 varmegrader (+95°F) også - om ikke like mye som i kulda. I gjennomsnitt viste studien at rekkevidden ble forkortet med 17 prosent i denne varmen, mest takket være bruk av aircondition.
Men også uten aircondition skrudd på - med skrekkelig varme inne i bilen - sank rekkevidden fire prosent.

Konklusjonen til AAA ble dermed at bruk av varme, ventilasjon og aircondition i elbiler får en vesentlig kostnad for eierne. Men ennå har vi ikke sett hvor mye minus 20 grader har å si for elbil-økonomien ...
I Norge sverger mange til bruk av varmepumpe, til å varme batteri og kupé før avreise. Dette
